Betalingen ex

Maarten_Creemers
Topic Starter
Berichten: 59
Juridisch actief: Nee

Betalingen ex

#1 , 03 okt 2019 10:19

Mits gebrek aan inspiratie voor een beter onderwerp: het gaat dus om mijn ex die bijna een jaar geleden vertrokken is en me nog heel wat geld moet. Ik ben ondertussen mijn licht gaan opsteken bij de juridische dienst van het OCMW en zij zijn aan het bemiddelen.

ik wil echter eens heel even checken wat jullie ervaringen zijn wat dit betreft op het gerecht. Het gaat immers niet over weinig geld en ik wil mij feitelijk gewoon even zo goed mogelijk informeren.

Voor alle duidelijkheid: wij waren niet gehuwd. we woonden gewoon samen op hetzelfde adres.

Zij heeft een deel spullen mee die alles samen een kleine 8000€ kosten. Deze kan ik ook allemaal verantwoorden met facturen. hiervan heeft ze ondertussen 4100€ van betaalt. maar nu wil ze opeens van het restbedrag 1000€ aftrekken voor de inboedel (en deze kan ze NIET verantwoorden met facturen)

Tot nu toe is die 8000€ nog een toegeving langs mijn kant geweest. Want dit gaat enkel over een aantal spullen (auto, camera, laptop...) en nog niet over de huur die ze nooit mee heeft betaalt, niets van verzekeringen die ik allemaal betaalt heb. Dit zou in het totaal op nog zo'n 6000€ neerkomen. Ik heb altijd duidelijk gezegd dat als het voor het gerecht komt ik die dingen WEL meetel.

Dus nu is mijn vraag: wat als zij haar been stijf houdt en het effectief tot de familiale rechtbank komt? kan zij nog aanspraken maken op die 1000€ voor de inboedel? en kan ik nog aanspraken maken op haar deel van de huur en verzekeringen etc...?

Een gewaarschuwd man is er twee waard...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 03 okt 2019 12:05

Ik zie niet in hoe u huur gaat recupereren
U verhuurde toch niets aan haar ?

Nutsvoorzieningen, verzekeringen en dergelijke : idem
Stonden vermoedelijk ook enkel op uw eigen naam ?
Of en hoe jullie dat onderling regelden, is nadien niet meer afdwingbaar ...

De meegenomen spullen bent u blijkbaar aan haar aan het verkopen met gespreide betaling.


Ze heeft goedkoop gewoond ...
Gokje: woont nu samen met iemand anders ?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 03 okt 2019 12:08

Heeft ze het huurcontract mee ondertekend?
Indien niet dan heeft u geen poot om op te staan.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Maarten_Creemers
Topic Starter
Berichten: 59
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 okt 2019 21:53

We stonden beiden op dat huurcontract. Alleen heeft zij vanaf het begin niets betaalt... kwam allemaal op mijn nek terecht. en inderdaad... in dat geval heeft ze goedkoop gewoond.

hoe dan ook: het is niet mijn bedoeling om naar het vredegerecht te gaan. Dat wil ik feitelijk liefst voorkomen... maar als ze die goederen die ze heeft meegenomen niet op een normale manier kan afbetalen dan blijven er weinig alternatieven over he. en dan weet ik liefst waar ik aan begin.

zoals ik het zie heb ik inderdaad (waarschijnlijk) heel weinig poot om op te staan. maar dat heeft zij ook niet. toch komt er van betalen amper tot niets in huis... snapt u waar ik naar toe wil? Ik wil die dingen helemaal niet afdwingen, maar ze laat me bijna geen andere keuze...
(tussen haakjes: ik heb de juridische dienst van het OCMW ook om advies gevraagd en zij zijn aan het bemiddelen. ze houd echter iedereen aan het lijntje waardoor er desondanks na ongeveer een jaar nog geen schot in de zaak zit...)

Ik weet niet wat het ermee te maken heeft maar sindsdien woon ik alleen. Ik heb wel een nieuwe vriendin. Zij heeft ook een nieuwe vriend (heeft maar een paar weken geduurd, maar nogmaals: wat heeft het ermee te maken?)

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 03 okt 2019 22:21

We stonden beiden op dat huurcontract.
Maar dan nog ...
Meeste mensen betalen dat steeds van dezelfde rekening (eventueel gemeenschappelijk) via doorlopende opdracht, en regelen dat onderling.

Heeft vooral effect als u niet zou kunnen betalen, dan kan men ook bij haar aankloppen.

Als ze die goederen die ze heeft meegenomen niet op een normale manier kan afbetalen dan blijven er weinig alternatieven over
Het enige dat u daar hebt is wat communicatie dat ze dat ging terugbetalen.
U weet wat er daar precies in staat, maar dat kan dunnetjes zijn.
Ik denk dat u al blij mag zijn dat er al wat teruggekomen is .

OCMW ook om advies gevraagd en zij zijn aan het bemiddelen. ze houd echter iedereen aan het lijntje waardoor er desondanks na ongeveer een jaar nog geen schot in de zaak zit...
Blijkt goed te werken die taktiek ...
Zij heeft ook een nieuwe vriend (heeft maar een paar weken geduurd, maar nogmaals: wat heeft het ermee te maken?)
Mij zou het niet verwonderen dat daar hetzelfde aan het gebeuren is ... :mrgreen:

En U bent blijkbaar al wat voorzichtiger geworden :wink:

Terug naar “Echtscheiding”