overname door zoon

Cruella069
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

overname door zoon

#1 , 29 sep 2019 09:50

Beste,

Mijn man en ik gaan scheiden, we hebben een huis dat nog niet afbetaald is. De lening bedraag vandaag nog 186000 te betalen, we zouden het liever niet willen verkopen door emotionele waarde voor mijn kinderen, ze zijn 4, 6, 13,16 en 21 jaar. Mijn ex-man blijft er in wonen maar kan spijtig genoeg mijn deel niet terugbetalen. Hij kan geen lening aangaan omdat hij geschreven sta op de nationale bank. Onze huis is geschat aan 250000 eur waarde. Kan mijn zoon mijn deel overnemen/terugbetalen? Hij is 21 jaar, pas afgestudeerd en heeft een vaste werk sinds augustus 2019.
Wat zijn de kosten waarmee ik moet rekening houden? Als mijn zoon mijn deel terugbetaald, hebben mijn andere kinderen ook recht op hun deel van het huis later?
Waarmee moet ik rekening houden?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 29 sep 2019 10:09

Zal uw ex de lening verder kunnen afbetalen? De bank zal niet akkoord gaan omdat hij op de lijst staat. De te verdelen waarde is 64.000€ : dus je ex moet je 32.000€ en heeft ook nog notariskosten.

Je zoon zou je vader dus 32.000€ lenen om u uit te kopen. Zet de voorwaarden op papier (intrest, terugbetalingsmodaliteiten, ...) en bij overlijden van uw ex zal dit geld het eerste zijn wat naar hem teruggaat als er nog niet terugbetaald is.

Je kan dus evengoed zelf uw ex 32.000€ “lenen” zodat je zoon z n geld kan houden voor zn eigen leven.

k Vrees dat je zal moeten verkopen ;-(

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 01 okt 2019 13:20

En wie staat er nu als ontleners op de akte?
Toen kon het blijkbaar nog wel?
Is er een schuldbemiddelaar aangesteld CSR misschien.

Reclame

Cruella069
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 okt 2019 19:33

Beste,

Ik was namelijk aan het denken, en ik weet niet of dit een mogelijkheid is dat onze oudste zoon een lening zou aangaan om mijn deel uit te "kopen". Hij heeft dit al eens laten vallen dat hij dit zou willen, maar nu weet ik niet dat er een bank zou zijn dat dit zou aanvaarden. Maar stel hypothetisch; zou dit ook een mogelijkheid zijn?
Hij is 22 en heeft vast werk.
@Fransiscus, Ik en mijn ex staan allebei als ontleners op de akte.
We zijn op de lijst gezet geweest omdat we 2 maanden te laat hadden betaald in het verleden voor een lening om het huis te verbouwen dus na de lening dat we gekregen hadden voor de aankoop van het huis.

Groetjes.

Terug naar “Echtscheiding”