Uitkopen partner

Nohope
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

Uitkopen partner

#1 , 22 sep 2019 08:12

De gemeenschappelijke woning werd geschat op 300.000 euro waarde.
Na scheiding zal het normaliter verkocht worden, openbaar wellicht.

Nu wens ik mijn partner uit te betalen zodat ik kan blijven wonen in dit pand.
Is er een simpele regel, formule zeg maar, om te berekenen wat ik moet betalen ?
De hypotheek is al jaren volledig afbetaald.
Er was destijds een gemeenschappelijke inbreng van om en bij de 100.000 frank, dus ongeveer 2500 euro nu.

Kan de partner deze transactie weigeren en zo ja op grond van wat ?
Ever heard of Linux operating systems ? Give it a try, you won't be disappointed.
By the way, a 12 year old Acer Aspire 7530 laptop or even an elder Lenovo T500, smoothly sent those messages using Linux Mint 19.3 "Tricia" Cinnamon 64 bit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 sep 2019 10:30

Indien uw partner akkoord gaat met de voorgestelde prijs, voorgestelde regeling, dan zie ik geen bezwaar.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Nohope
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 sep 2019 12:27

Indien uw partner akkoord gaat met de voorgestelde prijs, voorgestelde regeling, dan zie ik geen bezwaar.
Bedankt voor de info.
Ja, dat zag ik ook wel in dat het ok is als ze het aanbod aanvaardt..
Maar is hier de regel van 50/50 van toepassing en rekening houdend met persoonlijke inbreng bij aankoop ?

Stel dat mijn echtgenote simpelweg uit principe van dwarsliggen, dergelijke transactie weigert en er op staat dat de woning openbaar verkocht wordt, welk verhaal heb ik daar tegen ? Familierechtbank ?

Wie beslist dat eigenlijk en op grond van wat wanneer de ene partner de andere mag "uitkopen" ?
Als je wat lectuur daarover leest, lijkt de wetgeving daarover me toch met haken en ogen aan elkaar te hangen.
Ever heard of Linux operating systems ? Give it a try, you won't be disappointed.
By the way, a 12 year old Acer Aspire 7530 laptop or even an elder Lenovo T500, smoothly sent those messages using Linux Mint 19.3 "Tricia" Cinnamon 64 bit.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 22 sep 2019 14:31

Als beide partijen niet overeenkomen dan zal het de idd vermoedelijk familierechtbank zijn ( als dat het enigste feit is*). Normaal als er een notaris of twee notarissen bij betrokken zijn kunnen deze eens de gevolgen uitleggen wat de extra kost is voor beide partijen bij vb een openbare verkoop.

* Ik twijfel eventjes en heb geen handboeken bij de hand.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 sep 2019 16:03

Ik heb wat opzoekingen voor u gedaan en dit lijken me wel relevante hyperlinks:
https://www.wikifin.be/nl/faq/5-wat-geb ... zinswoning
https://www.neobemiddeling.be/blog/regi ... iserietaks
https://www.deboerenpartners.be/nieuws/ ... -de-opties

Ik zou hier toch wel een randbemerking willen maken. Indien uw partner vraag om een openbare verkoop zou dit ook wel eens in uw voordeel kunnen uitlopen. Indien potentiële kopers zien dat u zelf kandidaat-koper bent, kan het altijd mogelijk zijn dat zij niet hoger bieden. Uw partner zou wel eens veel minder kunnen ontvangen dat ze beoogt. In geval van openbare verkoop, zeker zeer laag inzetten.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Nohope
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 sep 2019 06:41

Ik heb wat opzoekingen voor u gedaan en dit lijken me wel relevante hyperlinks:
https://www.wikifin.be/nl/faq/5-wat-geb ... zinswoning
https://www.neobemiddeling.be/blog/regi ... iserietaks
https://www.deboerenpartners.be/nieuws/ ... -de-opties

Ik zou hier toch wel een randbemerking willen maken. Indien uw partner vraag om een openbare verkoop zou dit ook wel eens in uw voordeel kunnen uitlopen. Indien potentiële kopers zien dat u zelf kandidaat-koper bent, kan het altijd mogelijk zijn dat zij niet hoger bieden. Uw partner zou wel eens veel minder kunnen ontvangen dat ze beoogt. In geval van openbare verkoop, zeker zeer laag inzetten.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Bedankt, die info lijkt me al wat.

Nog één ding zou ik willen weten - behoudens vergissing vind ik dit niet terug in de teksten - moet ik op voorhand kunnen bewijzen hoe ik aan de nodige fondsen geraak voor het "uitkopen" ? Ik verduidelijk : stel dat ikzelf 1/3 van bvb. 150.000 euro inbreng en de resterende 100.000 euro kan regelen met een familielid van mijn vrouw, doe in onmin met haar leeft ....
Een delicate toestand, maar het kan realiteit zijn.
Ever heard of Linux operating systems ? Give it a try, you won't be disappointed.
By the way, a 12 year old Acer Aspire 7530 laptop or even an elder Lenovo T500, smoothly sent those messages using Linux Mint 19.3 "Tricia" Cinnamon 64 bit.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 23 sep 2019 12:56

Nog één ding zou ik willen weten - behoudens vergissing vind ik dit niet terug in de teksten - moet ik op voorhand kunnen bewijzen hoe ik aan de nodige fondsen geraak voor het "uitkopen" ?
Zorg vooraf dat u zeker bent dat u de verkoopsprijs en bijhorende kosten kan betalen ...
Je wil geen rouwkoop aan je been.

Bij openbare verkoop zijn die kosten behoorlijk hoog en afhankelijk van waar het goed ligt ook - u kan tarieven al eens opzoeken - en dienen snel betaald te worden (5 dagen)

Om de hoofdsom te betalen heb je langer tijd, maar minder dan gebruikelijk bij verkoop uit de hand ...

Nohope
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 sep 2019 06:41

Dank voor de nuttige info.

Voorziet de wetgever ook een voorkeurrecht voor de echtgenoten tot aankoop ? Zowel bij '"uitkopen" of bij publiekelijke verkoop ? Dan bedoel ik als bvb. de man de vrouw wil "uitkopen", heeft die dan het voorrecht op een openbare verkoop of uit de hand ?
Ever heard of Linux operating systems ? Give it a try, you won't be disappointed.
By the way, a 12 year old Acer Aspire 7530 laptop or even an elder Lenovo T500, smoothly sent those messages using Linux Mint 19.3 "Tricia" Cinnamon 64 bit.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 sep 2019 07:45

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 25 sep 2019 09:22

Voorziet de wetgever ook een voorkeurrecht voor de echtgenoten tot aankoop ?
Voorkooprecht is iets dat de overheid zichzelf (en aanverwante instanties, zie link hierboven) gegeven heeft.

Nohope
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 sep 2019 06:36

Dank je wel voor de info.
Ever heard of Linux operating systems ? Give it a try, you won't be disappointed.
By the way, a 12 year old Acer Aspire 7530 laptop or even an elder Lenovo T500, smoothly sent those messages using Linux Mint 19.3 "Tricia" Cinnamon 64 bit.

nicky54
Berichten: 218

#12 , 26 okt 2019 15:34

De preferentiële toewijzing is een recht dat bij de vereffening van het gemeenschappelijk vermogen van een huwgemeenschap kan worden gevorderd door één van de voormalige huwelijkspartners om op onroerende goederen die tot verblijf tijdens het huwelijk hebben gediend (en/of de aldaar aanwezige huisraad) een voorrangsrecht tot toewijzing te bekomen tegen het betalen van een opleg.

Overeenkomstig art. 1446 en 1447 B.W. kan elke ex-echtgenoot, gehuwd onder het wettelijk stelsel, in de loop van de vereffeningsprocedure aan de rechtbank de toewijzing bij voorrang vragen van de gezinswoning, samen met de aanwezige huisraad.

Hierbij dient de rechter te beslissen met inachtneming van de maatschappelijke en gezinsbelangen die erbij betrokken zijn en van de vergoedings- of vorderingsrechten van de andere partij.

Het criterium van het gezinsbelang verwijst naar de wederzijdse morele en materiële belangen van de betrokken ex-partners en hun kinderen. Zo kan het verblijf van de kinderen en het uitoefenen van het beroep in de woning een doorslaggevend argument zijn.

Tevens moet de gezinswoning definitief worden toegewezen aan het slachtoffer van partnergeweld, behalve bij uitzonderlijke omstandigheden (bv. men oefent zijn beroep uit in de gezinswoning of het is in strijd met het belang van de minderjarige kinderen), en op voorwaarde dat deze de andere echtgenoot kan uitbetalen voor overname van de woning.

De echtgenoot die zich schuldig heeft gemaakt aan partnergeweld dient hiertoe veroordeeld te zijn geweest bij een definitieve beslissing of de beslissing die de echtscheiding uitspreekt dient gebaseerd te zijn op dit partnergeweld.

Onder maatschappelijke belangen wordt verstaan dat de rechten van de schuldeisers niet mogen worden benadeeld door de toewijzing.

Wanneer beide partijen een belang inroepen, moet de rechter oordelen wie van hen beiden een overwegend belang heeft.
Hierbij is het mogelijk dat de rechter rekening houdt met de feitelijke omstandigheden die aanwezig zijn op het ogenblik van de beslissing over de vordering tot toewijzing bij voorrang, maar die nog niet aanwezig waren op het ogenblik van het instellen van de eis tot echtscheiding.

Wanneer de rechter niet overtuigd is van de maatschappelijke en gezinsbelangen om het goed over te nemen of hij de belangen gelijkwaardig acht, is hij niet verplicht de preferentiële toewijzing aan één van beide ex-echtgenoten toe te staan. De rechter kan aldus de preferentiële toewijzing aan beiden weigeren en de openbare verkoop van het goed bevelen.

Terug naar “Echtscheiding”