Fiscaal co-ouderschap in jaar van "scheiding"

V.D.
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Fiscaal co-ouderschap in jaar van "scheiding"

#1 , 19 sep 2019 16:06

Beste,

Sinds september 2018 werd de wettelijke samenwoonst tussen mij en mijn ex-partner reeds beëindigd. Sinds einde mei 2019 hebben we slechts een regelingsakte bij de notaris dat we fiscaal co-ouderschap gaan doen. Wij hebben 4 kinderen samen. Ik ben dus sinds 01/01/2019 alleenstaand. Dit aanslagjaar werk ik een heel jaar onder het statuut alleenstaand zonder kinderen ten laste omdat ze dit jaar alle 4 bij hun vader ten laste staan. Ik vermoed dat ik daardoor ook niets kan inbrengen van de kinderopvang omdat de situatie die in de regelingsakte staat slechts geldig is voor de belastingen vanaf aanslagjaar 2020.

Mijn concrete vraag is: hoe kom ik te weten hoeveel belastingvoordeel mijn partner zal doen in dit aanslagjaar doordat hij de kinderen ten laste heeft als alleenstaande en ik niet + omdat hij de opvang daardoor kan inbrengen (terwijl hij er veel minder gebruik van maakt)?


Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 sep 2019 16:39

Wat gebeurt er met de belastingen van mijn ex-echtgenoot voor het jaar van de echtscheiding?
De ontvanger mag u enkel vragen om het deel van de belastingen te betalen voor de periode van uw huwelijk en in functie van uw huwelijksstelsel en de aard van die belasting. Hiervoor moet u de opdeling van de belastingen vragen.
Die belasting moet worden opgedeeld in:
- het deel voor de periode van het huwelijk (vóór de inschrijving van de scheiding in de registers van de burgerlijke stand)
- en het deel van de periode die volgt op de ontbinding van het huwelijk.
U kunt de berekening van de opdeling van uw belastingen aan uw ontvanger vragen.
Ik ben gescheiden van mijn echtgenoot of partner. Wie krijgt het belastingvoordeel voor kinderen ten laste?
Indien u uw kinderen ten laste heeft, heeft u recht op een belastingvoordeel in de vorm van een verhoging van de belastingvrije som. In principe kan dat voordeel enkel worden toegekend aan de ouder bij wie de kinderen hun fiscale woonplaats hebben.
Onder bepaalde voorwaarden kunnen de belastingvoordelen voor de kinderen in kwestie worden verdeeld onder de ouders. Dat is de zogenaamde fiscale co-ouderschapsregeling. De volgende 4 voorwaarden moeten samen vervuld zijn:
1. De andere ouder en u maken geen deel uit van hetzelfde gezin.
2. De andere ouder en u voldoen aan de onderhoudsplicht van uw gemeenschappelijke kinderen.
3. De huisvesting van de kinderen is gelijkmatig verdeeld over de andere ouder en u op grond van
- een – uiterlijk op 1 januari van het aanslagjaar uitgesproken – rechterlijke beslissing waarin uitdrukkelijk vermeld is dat de huisvesting van de kinderen gelijkmatig verdeeld is over beide ouders of
- een overeenkomst (onder vorm van een onderhandse overeenkomst of verleden voor een notaris) die ofwel geregistreerd wordt bij een bevoegd registratiekantoor ofwel gehomologeerd wordt door een rechterlijke beslissing. Dat moet uiterlijk gebeurd zijn op 1 januari van het aanslagjaar. In deze overeenkomst staat uitdrukkelijk vermeld dat:
* de huisvesting van de kinderen gelijkmatig verdeeld is over beide ouders
en
* zij bereid zijn om de toeslagen op de belastingvrije som voor de betrokken kinderen te verdelen.
4. Noch de andere ouder, noch u trekken voor die kinderen onderhoudsuitkeringen af.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 19 sep 2019 17:44

De verhoging van de belastingvrije som voor 4 kinderen als alleenstaande ouder is behoorlijk groot. 16.310 euro om precies te zijn. De exacte belastingvermindering is afhankelijk van het inkomen, maar kan oplopen tot 5.762,50 euro.
https://odos.be/web/over-fiscaliteit/#d ... gvrije-som

De vermindering voor kinderopvang is afhankelijk van de prijs van die opvang en het aantal opvangdagen.

Mag ik er u toch op wijzen dat fiscaal co-ouderschap bij 4 kinderen heel erg nadelig is? Ik hoop dat uw notaris dat uitgelegd heeft.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”