Vraag ivm alimentatiebetalingen indien kind beslist om een pauze in te lassen in haar studies

Confusion
Topic Starter
Berichten: 5

Vraag ivm alimentatiebetalingen indien kind beslist om een pauze in te lassen in haar studies

#1 , 17 sep 2019 15:54

Beste,

ik weet niet waar ik dit moet posten maar hier mijn vraag.

Ik heb een kind bij persoon X dat bij de moeder woont en normaal gezien om de 14 dagen naar mij komt. Ik betaal al 18 jaar netjes elke maand mijn alimentatie. Mijn kind is momenteel 19 jaar en heeft net het 1ste jaar hoge school afgerond waarbij het voor enkele vakken niet geslaagd is en deze dus zou moeten meenemen naar haar 2de jaar.

Daarstraks krijg ik de melding van mijn kind dat het een pauze inlast voor een 6-tal maand en de studies later zal hernemen al dan niet in een andere richting. Het gaat even niet meer om zich te concentreren door allerlei redenen meld mijn kind.
Mijn kind wil ondertussen wat gaan bijverdienen ( de toegestane 475 uur op jaarbasis ).

Wat moet ik hiermee doen? Ik weet dat ik moet blijven alimentatie betalen zolang er gestudeerd wordt of dat mijn kind een vervangingsinkomen heeft, maar wat in deze situatie?
Als ik nu blijf betalen en mijn kind beslist na die 6 maand om gewoon te stoppen en voltijds te gaan werken, wat gebeurt er dan met de alimentatie dat ik blijven betalen heb? Wat zijn hier mijn rechten of plichten?

Noteer dat het mij niet te doen is om dat geld, maar wel om het feit dat ik niet wil dat er met mijn voeten gespeeld wordt of dat er van mij geprofiteerd wordt. ( wat ik niet zeg dat er nu zal gebeuren ) Ik zou graag zien dat mijn kind verder studeert en succesvol wordt in het leven, maar ik probeer haar ook duidelijk te maken dat je niet zomaar het leven kan 'pauzeren' als het even niet gaat.

Mvg,

Confusion

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 22 sep 2019 15:18

https://www.elfri.be/artikel/hoelang-on ... en-betalen

Volgens dit dient u niet meer te betalen, daar deze niet meer studeert.
Het moment dat uw kind terug zou gaan studeren (over 6 maanden) dient u terug te betalen.

Confusion
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 24 sep 2019 01:31

Alvast bedankt voor deze info. Is er nog iemand anders die bijkomende info heeft of van zelfde mening is?
Ik wil ook geen zinloze discussie gaan voeren met mijn ex als blijkt dat dit een alleenstaand vonnis blijkt en het geen algemene regel is.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”