MAF ( maximum factuur)

GregoryT
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

MAF ( maximum factuur)

#1 , 16 sep 2019 10:23

Beste

Heeft iemand hier ervaring mee.
Wij betalen dis telkens 3/5 van de medische kosten terug aan mijn ex voor mijn 2 kinderen. Nu had ik eens toevallig de uittreksels opgevraagd van de medische kosten aan ons ziekenfonds.
Nu bleek dat mijn ex enkele bedragen nog terug kreeg waar ik geen weet van had. Dit noemt de MAF. Dit is blijkbaar wanneer je over een bepaalde bedrag gaat van medische kosten dat je dan een deel terug krijgt.
Aangezien ik ook mee betaal in die medische kosten, wil dit toch zeggen dat ik mijn deel van die bedragen toch ook mag terug hebben?!?
Iemand die ook die situatie kent of in zit?
Wi zouden gewoon graag weten wat we hiermee kunnen doen

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 sep 2019 10:37

c) De MAF voor een kind jonger dan 19 jaar

Maximumbedrag

2019 689,78 EUR
2018 676,26 EUR
2017 663,00 EUR
Voor uw kinderen jonger dan 19 jaar is er een extra bescherming.
Bij dit type MAF ligt het maximumbedrag vast.
Het maximumbedrag (= bedrag van uw kind individueel) is 650 EUR, zie tabel, ongeacht uw gezinsinkomen.
De maximumfactuur (MAF) is een systeem dat de uitgaven voor geneeskundige verzorging van uw gezin binnen de perken houdt. Als de medische kosten (die u zelf moet betalen, na tegemoetkoming van de verplichte ziekteverzekering) van u en uw gezinsleden in de loop van het jaar een maximumbedrag bereiken, dan betaalt uw ziekenfonds de kosten die daar later nog bijkomen volledig terug.
De volgende kosten tellen mee om het maximumbedrag te bereiken:
• persoonlijk aandeel voor prestaties van artsen, tandartsen, kinesitherapeuten, verpleegkundigen en andere zorgverleners
• persoonlijk aandeel voor terugbetaalde geneesmiddelen en voor magistrale bereidingen (geneesmiddelen die de apotheker zelf maakt)
• persoonlijk aandeel voor technische prestaties (bv. operaties, röntgenfoto’s, labo-onderzoeken, technische testen…)
• persoonlijk aandeel in de ligdagprijs in een algemeen ziekenhuis (volledig) en in een psychiatrisch ziekenhuis (enkel de eerste 365 dagen)
• forfaitair persoonlijk aandeel voor geneesmiddelen tijdens hospitalisatie
• enterale voeding via sonde of stoma voor jongeren van minder dan 19 jaar
• endoscopisch materiaal en viscerosynthesemateriaal
• afleveringsmarges (supplementen) voor implantaten.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 16 sep 2019 12:21

Beste

Het is evident dat men vertrekt van de netto kosten na verrekening tussenkomsten mutualiteit, (hospitalisatie)verzekeringen, MAF enz.
Als je 2/3 van de kosten betaalt dien jij dus ook 2/3 van die tussenkomst te krijgen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 okt 2019 17:05

Ik zie dat uw topic reeds werd gesloten. Nog een aanvullend opmerking. Medicatie valt niet onder de maximumfactuur.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 01 okt 2019 19:56

Ik zie dat uw topic reeds werd gesloten. Nog een aanvullend opmerking. Medicatie valt niet onder de maximumfactuur.
Sommige medicatie telt niet mee,
maar wel geneesmiddelen uit de categorieën A, B en C en magistrale bereidingen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 okt 2019 22:17

Thomas, inderdaad. Dank u voor de verbetering.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Echtscheiding”