Kan betaling aan DAVO verjaren?

Johan1977
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kan betaling aan DAVO verjaren?

#1 , 06 sep 2019 13:32

Geachte,
ik lees op diverse websites dat alimentatie na 5 jaar kan verjaren. Ik betaal af aan Davo, geld dit dan ook voor mij? Zoja, wat moet ik dan doen om dit te stoppen?
Hartelijk dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 sep 2019 13:37

Art 2277 B.W. stelt dat schulden uit levensonderhoud (= alimentatie), verjaren na 5 jaar.

Dat betekent dat indien ik nu een alimentatieschuld heb, men de betaling daarvan niet meer kan eisen na 5 jaar indien geen stuiting of schorsing. Dat wil niet zeggen dat ik na 5 jaar geen alimentatie meer hoef te betalen.

Concreet: als u een schuld heeft voor levensonderhoud en DAVO heeft er 5 jaar niets mee gedaan - dan zou u dat kunnen inroepen. Maar ik denk dat u bedoelt dat u reeds langer dan 5 jaar maandelijks betaalt aan DAVO. In dat geval is er geen sprake van verjaring.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Johan1977
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 sep 2019 13:50

Davo is beginnen te betalen aan mijn ex in 2007 en vorig jaar (2018) zijn ze van mij beginnen te innen omdat ze dreigde met loonbeslag. Al die jaren ervoor kreeg ik enkel een brief met het achterstallig bedrag, maar ze hebben mij altijd met rust gelaten. Pas vorig jaar dreigden ze met loonbeslag en is er een afbetalingsplan opgemaakt die ik nu strikt naleef.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 sep 2019 14:01

De verjaring werd dan ook gestuit.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 01 okt 2019 17:18

De betaling door DAVO is wel omdat u niet betaalde voor ik vermoed uw kinderen.
Gezien tussenkomst DAVO ontvangen uw kind(eren) nu x % minder (kosten DAVO)...en kosten gemeenschap.
Probeer rechtstreeks te betalen zo hebben uw kind(eren) meer voordeel van uw bijdragen aan hun opvoeding.
Misschien daar ook eens aan denken????

Terug naar “Echtscheiding”