Ex-vriendin haalt mijn loon van gemeenschappelijke rekening

Randomuser
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Persoonlijk loon van gemeenschappelijke rekening gehaald.

#1 , 04 sep 2019 09:47

Dag iedereen

Situatie is als volgt:
Mijn ex-vriendin (we waren vroeger feitelijk samenwonend) en ikzelf zijn vorig jaar uit mekaar gegaan. Wij hebben tot op heden een gemeenschappelijke rekening aangezien hier een hypothecaire lening aan verbonden was. Voorwaarde van deze lening was dat ons loon hierop gestort werd (anders verhoging rentevoet). Ikzelf heb mij hier steeds aan gehouden, ex stopte dit reeds vorig jaar. Enkele weken geleden werd de woning verkocht en hypothecaire lening terugbetaald. Mijn loon zou de maand erop dus op mijn persoonlijke rekening gestort worden. Echter, mijn loon van augustus werd nog op de gemeenschappelijke rekening gestort (was nl. reeds verwerkt). Wat merkte ik: afgelopen week werd mijn loon gestort en enkele minuten later stortte ex een deel hiervan op haar persoonlijke rekening. Voordat mijn loon gestort werd stond de rekening op €0.

Mijn vraag:
Wat kan ik hieraan doen? Wat zijn mijn mogelijkheden? Is dit diefstal aangezien zij een deel van mijn persoonlijk loon van de rekening haalde?

Alvast hartelijk dank voor de tips!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 04 sep 2019 11:41

Dit is inderdaad diefstal. U kan aangifte doen bij de politie. Spreek haar hierover aan, mss dat ze berouw toont en het geld terug geeft.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 04 sep 2019 14:31

Voorwaarde van deze lening was dat ons loon hierop gestort werd (anders verhoging rentevoet)....ex stopte dit reeds vorig jaar.

Wat merkte ik: afgelopen week werd mijn loon gestort en enkele minuten later stortte ex een deel hiervan op haar persoonlijke rekening. Voordat mijn loon gestort werd stond de rekening op €0.

Wat kan ik hieraan doen?
U vraag het terug, per mail of hoe jullie ook communiceren, én aangetekend.

Als ze niet meteen terugstort , naar politie wegens diefstal.

Het is weliswaar een gemeenschappelijke rekening waar jullie beiden verrichtingen op kunnen/konden doen, maar dat wil niet zeggen dat daarom alles zomaar mag ...

Wat er op stond is in dit geval duidelijk toewijsbaar aan jou - je net gestort loon op een voordien lege rekening.

Dat het zo snel na storting van je loon weggehaald werd, is net teveel toeval, wijst er op dat ze meer dan waarschijnlijk een melding moet krijgen wanneer er iets op die rekening komt.
Bij sommige banken kan dat - kijk dat eens na.
In dat geval is daar misbruik van gemaakt. Zoiets wijst op een bedrieglijk opzet.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 sep 2019 17:02

T.S. Er zijn op dit forum een aantal leden die het woordje diefstal maar al te graag in de mond nemen.
Ik raad u aan om uw ex-vriendin te contacteren en mee te delen dat het hier om uw loon gaat en haar vragen om dit vooralsnog te willen terugstorten waarbij u de rekeningnummer doorgeeft waarop dit moet gestort worden. Laat ons immers niet vergeten dat het om een gemeenschappelijke rekening ging, waarop zij volwaardig titularis was. Dat het geld hier nog op werd gestort ligt aan het feit dat u laattijdig heeft doorgegeven aan uw werkgever dat er geen loon meer mocht op gestort worden. Indien zij hier niet specifiek op let zal zij niet weten dat het om uw loon gaat. Vergeet ook niet dat eenmaal gestort op een rekening het om giraal geld gaat.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 04 sep 2019 19:36

Indien zij hier niet specifiek op let zal zij niet weten dat het om uw loon gaat.
Een rekening die ze al een jaar niet meer gebruikt, maar waarvan zij dan plots wél en zeer kort nadat er iets op gestort wordt, zonder enig overleg met de andere houder van de rekening, ineens geld afhaalt dat aanwijsbaar niet aan haar toebehoort ...



Voor de vraagsteller: haal je eigen centen ASAP van die rekening af
Kijk na of er soms nog andere stortingen op gebeurden die ooit gemeenschappelijk waren (terugstortingen nutsvoorzieningen mss ?) en zorg dat die zeker ook op een eigen rekening terechtkomen.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#6 , 04 sep 2019 19:51

Toch ook wel enigszins naïef.
Bank vraagt inderdaad loonstorting. Maar niets heeft je belet die loonstorting op een eigen rekening bij die bank te doen. Vanaf die rekening had je dan die gemeenschappelijke rekening kunnen bevoorraden met jouw deel conform de afspraak.
Inderdaad nu adviezen zoals hierboven geformuleerd uitvoeren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Echtscheiding”