In juni ll is er op de familierechtbank een vonnis uitgesproken in de voogdijzaak rond mijn zoon van (sinds kort) 16 jaar. Zoon wordt al anderhalf jaar systematisch bij mijn gezin weggehouden door zijn moeder.
De rechtzaak was een schande. Zoon is verhoord en heeft tegen de rechter gezegd dat hij het contact met ons gezin terug wil herstellen. Bij zitting werd er aan mij enkel gevraagd wat ik verdien en werd er afgesloten. Vonnis: zoon mag kiezen waar hij verblijft, hoofdverblijf bij moeder. Onderhoudsbijdrage ter mijner laste: 229 euro/maand en 2/3 bijdrage in bijzondere kosten.
Na het vonnis hebben wij mijn zoon niet meer te zien gekregen (vanaf nu is enkel contact mogelijk via psycholoog volgens de moeder, waar hij al twee maanden niet meer naar toe is geweest)
Wij hebben alle achterstallige onderhoudsgelden (van tijdens de procedure) meteen betaald, maar worden nu belaagd door de moeder en haar (pro deo-)advocaat met mails en dreigementen rond de bijzondere kosten.
Door de advocaat werden ons twee lijsten met bijzondere kosten bezorgd met:
- 4 maal dezelfde factuur dubbel aangerekend
- verschillende fouten in berekeningen ten nadele van ons.
- een hoop kosten die niet bij de bijzondere kosten horen: desktop van 1500 euro die niet nodig was voor school (de laptop door ons gefinancierd heeft hij hiervoor verkocht), pleisters, medicijnen niet op voorschrift, kampeermateriaal dat al voor hem gekocht was bij ons en niet noodzakelijk was, 5 paar schoenen (om op kamp en op weekend te gaan met jeugdbeweging), zakgeld voor kampen en schoolreizen,...
Na protest ontvingen wij van de moeder een lijst, waar toch al de verkeerde berekeningen en dubbeltellingen uit verwijderd waren. De betwiste kosten stonden nog wel vermeld.
We hebben alles netjes betaald volgens de regels van het vonnis.
Tijdens onze buitenlandse vakantie (moment bewust gekozen!) werden we ineens overstelpt met communicatie via mail, sms en whatsapp met dreigementen om de deurwaarder te sturen als we de openstaande kosten niet per direct zouden betalen. We hebben opnieuw schriftelijk netjes onze bezwaren gemotiveerd.
In de tussentijd blijkt dat de moeder nog steeds vrijlijk dure uitgaven doet, zonder ons hiervan op de hoogte te brengen. Dit in tegenspraak met het vonnis, wat overleg vereist voor zaken die niet van dringende aard zijn.
Gisteren ontvingen wij wederom een schrijven van de advocaat, met opnieuw een eis om de betwiste kosten onmiddellijk te storten. Betalen wij niet, dan krijgen we binnen de twee weken een deurwaarder toegestuurd. Bij zijn berekening hanteert hij opnieuw de oorspronkelijke lijst met de fouten en dubbeltellingen die door de moeder al gecorrigeerd was.
Let wel, alle kosten die normaal ten laste vallen van ons, hebben we meteen aangezuiverd en dit willen we in alle redelijkheid ook blijven doen.
Wij hebben de indruk dat de moeder door de uitspraak vleugels heeft gekregen en aangezien ze bijna kosteloos gebruik kan maken van haar advocaat probeert ze op alle manieren ons te treiteren. De zoon wordt zo ook systematisch tegen ons opgezet want we horen dat hij overal rondstrooit 'dat zijn vader niks voor hem wil betalen'.
Wat kunnen wij hier tegen ondernemen? De energie die dit kost, en de onrust die de hele tijd hierdoor wordt veroorzaakt, begint bij ons gezin echt zijn tol te eisen. De procedure (die zonder ons medeweten en zonder aanleiding) gestart is, heeft ons handenvol geld gekost.
We kunnen de zoon niet verplichten om terug bij ons op bezoek te komen en het contact te herstellen, deze kans krijgen we zelfs niet.
Maar wat kunnen we doen om de ellende rond de bijzondere kosten te stoppen?