Tegenbewijs aankoopakte huis bij wettelijk samenwonenden

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

Tegenbewijs aankoopakte huis bij wettelijk samenwonenden

#1 , 06 jul 2008 00:00

@ Dino

(Dino, ik wil even terugkomen op je woorden, die ik kopieerde uit mijn vorig topic)

Als men in een aankoopakte van een huis zegt dat A en B elk 50 % betaalde of over het huis elk voor 50 % in volle eigendom bezitten van het niet-geleende deel, en dat stemt niet overeen met de waarheid, dan zal men voor de rechtbank eindigen om dat op te lossen en dan zal A moeten bewijzen dat zij/hij 57 % betaalde in tegenspraak met de akte en B slechts 7 %. Als er geen zwart geld mee gemoeid is, kan dat wel bewezen worden. Van belang is ook: had de ander wel zoveel geld of kon die wel geld hebben (misschien nog niet gewerkt enz.).

Ik voeg hier toe:
- A kan perfect aantonen dat het geld afkomstig is van haar/hemzelf. De notaris heeft een kopie gemaakt van alle cheques, die A aan de notaris gaf en beschikt zelf ook over een kopie. A kan aantonen dat dit geld afkomstig is uit arbeid, maar vooral uit bankgiften en schenkingen en herbeleggingen. Hier is geen enkel zwart geld mee gemoeid.

- A heeft de mogelijkheid B uit te kopen, maar aangezien het huis voor A's ogen werd leeggehaald, ziet A het emotioneel niet meer zitten om B uit te kopen. A wil het wettelijk samenwonen beëindigen met behulp van een deurwaarder.

Vraag 1:
Moet A altijd via de rechtbank van Eerste Aanleg passeren om de 57 % van het geïnvesteerde kapitaal terug te eisen?

Vraag 2:
Kan de notaris hierin een bemiddelende rol spelen door zelf de verdeling te doen zodat de Rechtbank van Eerste Aanleg wordt uitgeschakeld?

Vraag 3:
Welke partij betaalt de kosten van de advocaat bij de Rechtbank van Eerste Aanleg, indien de notaris genoodzaakt is deze zaak op rol te schrijven bij de Rechtbank van Eerste Aanleg?

Vraag 4:
B verzaakt om de schuldsaldoverzekering te betalen. A heeft deze wel betaald. Kan A de helft van de reeds betaald ssv terugeisen van B?

Vraag 5:
Hoe lang kan de procedure duren bij de Rechtbank van Eerste Aanleg?
We spreken dan van wachttijd voor dat de zaak voorkomt bij de rechter en de gerechtszaak zelf.

Vraag 6:
Wat is ongeveer het prijskaartje van zo een procedure bij de Rechtbank van Eerste Aanleg?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding