vereffening/verdeling

rambina
Topic Starter

vereffening/verdeling

#1 , 02 jul 2008 08:18

Maandag moet mijn vriend naar de notaris om de werken te starten ivm vereffening/verdeling.
Ze hebben een huis, waar ex nog in woont.
Zijn ex weet nu dat ze hem woonstvergoeding verschuldigd is en wil ze snel mogelijk uit het huis.
Ze heeft intussen kopers gevonden die onlangs met ons zijn komen praten over de prijs.
Mijn vriend is kandidaat om zijn eigen huis te kopen, indien het niet te hoog geschat wordt.
Toch, mijn vriend heeft een prijs in zijn hoofd en als iemand dat wil geven dan zal hij wel tekenen.

De kandidaat kopers hebben een bod gedaan dat iets minder is dat wat mijn vriend wil krijgen (ex gaat al akkoord met het bod)
Die mensen zijn toevallig de broer en schoonzus van haar advocaat.
Op zich vertrouw ik dit al niet. Is dit belangenvermenging?

Ze weet intussen dat mijn vriend het bod heeft afgeslagen en dreigt er nu mee dat ze het toch zal verkopen, of dat ze niet zal akkoord gaan met het bedrag dat de schatter erop plakt. De schatter zal aangewezen worden door de notaris en we weten nu al dat het veel minder geschat zal worden dan wat die mensen willen geven (die mensen zijn al 2 jaar op zoek naar een huis in die straat en willen kost wat kost dat huis)

Kan iemand me ongeveer uitleggen hoe dat zit met die vereffening en verdeling en hoe dat in zijn werk gaat, zodat we dingen kunnen voorbereiden.
justice will be done

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
simonjo

#2 , 02 jul 2008 12:02

Bij een onroerend goed met meerdere mede-eigenaars kan elke mede-eigenaar eisen uit onverdeeldheid te treden door ofwel:

- overige mede-eigenaars komen prijs overeen en kopen eisende partij uit, notaris stelt nieuwe akte op om de nieuwe situatie te beschrijven (aandeel van elk van de overblijvende mede-eigenaars)

- indien zij niet overeenkomen kan een gedwongen (openbare) verkoop nodig zijn, maar de opbrengst zal dan wel wat lager zijn wegens bijkomende kosten van de openbare verkoop, de een zijn dood is de ander zijn brood...

Maar nooit kan 1 partij eenzijdig het onroerend goed verkopen, een compromis door 1 partij getekend is niet geldig.

Als de geboden prijs redelijk in de buurt komt van wat je wil krijgen, is dit misschien nog niet zo'n slechte oplossing, zeker als je weet dat de woning minder geschat zal worden. Tenslotte is een woning maar zoveel waard als iemand er voor wil geven.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”