Breuk 6 maanden na aankoop huis.

AnaMaria
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Breuk 6 maanden na aankoop huis.

#1 , 07 aug 2019 15:22

Hallo

Ik ben 5 jaar samen met mijn vriend en we hebben 6 maanden geleden een huis gekocht samen. Ik heb een dochter die bijna voltijds bij mij woont, hij heeft geen kinderen. We delen de lening 50/50 maar hij heeft wel meer ingebracht voor de aankoop- en renovatiekosten. Zijn maandelijks inkomen ligt ook hoger. We wonen feitelijk samen en zijn niet getrouwd.

We zijn tot het punt gekomen dat onze relatie niet meer werkt. Dit is niet op een rustige manier verlopen en hij wil dat ik het huis binnen de week, met mijn dochter verlaat, zodat we het te koop kunnen zetten.

Mijn vragen zijn:
Kan dit zomaar?
Wat zegt de wet hieromtrent, zeker gezien ik ook met een kind zit?
Is het wettelijk mogelijk dat ik met mijn dochter nog blijf wonen in het huis, totdat het verkocht is, maar hij wel nog steeds de helft van de lening betaalt tot dan?
Zijn er banken of andere financiële instellingen die mij zouden kunnen helpen om het huis zelf te houden?

Is er iemand die ongeveer in dezelfde situatie zit of mij wat antwoorden kan geven? Want naast de emotionele pijn, komt nu dus ook de financiële...

Bedankt alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vader1
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 aug 2019 20:17

Ik zie niet in waarom u niet kan blijven wonen in de woning als ze te koop staat.
Dat de woning op deze manier verlucht en verwarmt wordt kan hieraan bijdragen.
Mogelijk zal uw ex-vriend u wel een bewonersvergoeding vragen voor de tijd dat u er nog woont.
In mijn persoonlijke ervaring was dat de helft van de huurprijs, en werd deze afgerekend na de verkoop van de woning.
Deze huurprijs werd in mijn geval geschat door de notaris, maar mogelijk zijn er andere manieren of komen jullie iets overeen.
Welke bank je kan helpen kan niemand zeggen, best is dat u zo snel mogelijk met zoveel mogelijk banken afspreekt om alles te bespreken, en eventueel contact neemt met het Vlaams Woningfonds om te informeren naar de mogelijkheden in uw specifiek geval.
http://www.vlaamswoningfonds.be/lenen/e ... oorwaarden
Indien uw ex en uzelf niet overeen komen zal u mogelijk genoodzaakt zijn een advocaat te raadplegen.
Mogelijk heeft u recht op een pro-deo: https://www.advocaat.be/een-advocaat-ra ... at/pro-deo

AnaMaria
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 aug 2019 23:18

Bedankt voor je reactie. De woning staat nog niet te koop, maar vrees dat dat wel zal moeten gebeuren gezien ik het waarschijnlijk niet alleen zal kunnen betalen.
Begrijp ik het dan goed dat, ook al kan/mag ik er in blijven wonen zolang het te koop staat, ik eigenlijk het totale bedrag van de lening op mij zal moeten nemen?

Reclame

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 aug 2019 08:04

Bedankt voor je reactie. De woning staat nog niet te koop, maar vrees dat dat wel zal moeten gebeuren gezien ik het waarschijnlijk niet alleen zal kunnen betalen.
Begrijp ik het dan goed dat, ook al kan/mag ik er in blijven wonen zolang het te koop staat, ik eigenlijk het totale bedrag van de lening op mij zal moeten nemen?
Neen, jullie zijn beiden gebonden aan het krediet, dus de bank gaat er van uit dat de lening elke maand kan terugbetaald worden - en dat is in principe voor elk 50%. Wat jouw toekomstige ex wel kan doen, is een bezettingsvergoeding vragen voor elke maand die jij het huis alleen bezet ("huur") en dat kan overeenkomen met zijn deel van de lening.
Praktisch voorbeeld: de maandelijkse aflossing van het krediet bedraagt 1.000 euro. Jullie betalen elk 500 euro ter aflossing. Jij bezet de woning, en daarvoor vraagt jouw toekomstige ex jou 500 euro 'huur'. De ene 500 euro betaal je aan de bank, de andere 500 euro aan jouw ex-partner.

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#5 , 08 aug 2019 22:18

Beste

Jullie zijn beiden eigenaar dius hebben beiden bewoningsrecht.
Dat belet jullie niet de woning te koop te zetten.
Jullie zullen ook een akkoord moeten treffen over verdeling koopprijs rekening houdend met verschillende inbreng van partijen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 08 aug 2019 22:25

In nogal wat gevallen zal de vrederechter (inzake huis / familierechtbank inzake relatie huis (voorlopig) toewijzen aan ouder met minderjarig kind.

AnaMaria
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 aug 2019 12:26

Bedankt allemaal voor jullie reacties en input!

Terug naar “Echtscheiding”