Gezinswoning echtscheiding

Lesil
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Gezinswoning echtscheiding

#1 , 06 aug 2019 16:50

Hallo

Mijn ex en ik zijn sinds kort wettelijk gescheiden. Ik ben vorig jaar in september opnieuw bij mijn vader ingetrokken, mijn ex woont in de gezinswoning, die hij maar niet te koop wilt stellen.
Nu word ik eind november samen met mijn dochtertje van 2 buitengezet door mijn stiefma en vader. Aangezien de woning nog niet verkocht is, kan ik financieel geen kant uit, daar ik de helft van de woonlening draag.

Is er een mogelijkheid dat ik in de gezinswoning kan gaan wonen met mijn dochtertje? Want ik sta letterlijk op straat eind november.

Met vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 aug 2019 17:10

Waar staat jouw domicilie?
Wie is eigenaar van de woning? Onder welk stelsel waren jullie getrouwd? Was er een vonnis of overeenkomst naar aanleiding van de scheiding?
We hebben meer gegevens nodig om een inschatting te kunnen doen.

Lesil
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 aug 2019 17:16

We zijn beide eigenaar van de woning, mijn domicilie staat bij mijn vader en hij mag via het vonnis in de gezinswoning wonen. We waren gehuwd onder het wettelijk stelsel.

Reclame

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 aug 2019 08:00

Staat in dat vonnis ook een bepaling over de gezinswoning? Mag hij het blijvend bezetten of staat er dat hij het mag bewonen tot verkoop?
In elk geval: jullie zijn bieden voor 50% eigenaar van de opbrengsten en lasten ( = eventuele lening) van dat huis, dus als één daarvan de opbrengst wil krijgen of de last wil kwijt zijn, dan dient een verkoop zich aan. Als het niet kan door samen tot een verkoop te komen, dan moet dat via een openbare verkoop ( te vermijden want brengt meestal een pak minder op dan een reguliere verkoop )
Ik zou u aanraden contact op te nemen met een notaris, een justitiehuis (https://www.vlaanderen.be/conflicten-en ... itiehuizen) of advocaat als uw ex niet van zinnens is om te verkopen.

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#5 , 08 aug 2019 22:26

Is er in het vonnis geen sprake van bezettingsvergoeding? Als u nog 50 % van krediet betaalt is hij u normaal ook 50 % van een normale huurprijs voor die woning verschuldigd...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Lesil
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 aug 2019 11:07

Nee die vergoeding heb ik gelaten, omdat hij dat toch niet kan betalen. Te goed geweest alweer...

Terug naar “Echtscheiding”