Alimentatie

Neilsnetool
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Alimentatie

#1 , 05 aug 2019 01:17

Mijn vader betaald nu alimentatie voor mijn zus en mij, en stort dit elke maand naar mijn moeder. Dat geld is bedoeld voor ons (eten etc). Wat als ik volgend jaar op kot ga, geeft mijn moeder dan mijn deel van de alimentatie aan mij? Ik woon dan tenslotte niet meer bij haar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 05 aug 2019 10:42

Als jij volgend jaar op kot gaat 'voor je studies) ben je in principe nog steeds gedomicilieerd bij je moeder, maar verblijf jij op een ander adres als student. Je bent daar dus niet gedomicilieerd. Overigens kan je bijna nooit gedomicilieerd worden op studentenkoten. Dus je woont wel bij je moeder en het vonnis bepaalt dat de alimentatie aan je moeder wordt uitbetaald. Als het je persoonlijke keuze is om op kot te gaan, zal je met je ouders moeten onderhandelen welk bedrag er aan je betaald wordt voor je studentenverblijf. Wéét dat dit in principe géén recht is, maar een afspraak, omdat in de nabijheid van nagenoeg elke gemeente in Vlaanderen openbaar transport beschikbaar is om een hogeschool of uni te bereiken. Dat dit transport soms lang duurt is vervelend, maar geen onoverkomelijke hindernis. De beslissing dus om op kot te gaan wordt samen genomen door ouders en jongere. Als je het echt wil, bekijk hoeveel je kan bijklussen met een studentenjob om een deel zelf te betalen. In dat geval komen je ouders wellicht over de brug met een maandelijkse som die jouw plannen mogelijk maakt.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”