Huis schenken aan partner bij scheiding

Skyactiv
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huis schenken aan partner bij scheiding

#1 , 02 aug 2019 13:49

Ik ben momenteel 20 jaar getrouwd en ben van plan van te scheiden. Mijn vrouw is echter ziek en heeft een inkomen van ongeveer een 630 euro.
Scheiding heeft niks te maken met haar ziekte. Maar wij zijn mekaar ontgroeid.
Ik wil haar het leven niet moeilijk maken en wil haar het huis dat volledig is afbetaald schenken. Wij hebben een huwelijkscontract waar alles gezamelijk
bezit is.
Weet iemand welke kosten hier op zijn. En zijn deze kosten op waarde van het volledig huis of op de helf (mijn helft dus)
Stel dat het huis 300.000 euro waard is wat zou het mij in totaal kosten inclusief notariskosten om dit te schenken.

Het geld op de rekeningen zouden we zelf verdelen. Komen hier ook notariskosten op of is dit onderling te regelen ?


Indien er mensen zijn met betere of makkelijkere oplossingen zijn hoor ik het graag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 aug 2019 13:54

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 02 aug 2019 19:31

Weet iemand welke kosten hier op zijn.
https://belastingen.vlaanderen.be/tarie ... e-goederen

3% plus notariskosten - onroerend goed, dus altijd registratie, akte, ...

Dus als u uw vrouw het huis schenkt, schenkt u haar eigenlijk méér kosten, een naar verhouding groot huis, waarvan ze zelf het onderhoud gaat moeten doen en nutsvoorzieningen zelf betalen ... van een klein inkomen (wordt als alleenstaande wslk wel wat opgetrokken eens jullie effectief gescheiden zijn)

Als ze het niet verkoopt, heeft ze daar enkel meer kosten aan ...
En zijn deze kosten op waarde van het volledig huis of op de helf (mijn helft dus)
Op jouw deel, ttz, het deel dat je wil schenken

Het geld op de rekeningen zouden we zelf verdelen. Komen hier ook notariskosten op of is dit onderling te regelen ?
Dat is een deel van de echtscheidingsregeling ...

Ik zou afwachten hoe dat loopt voor u gaat schenken ....

https://www.hegislegal.be/c-4127582/de-verdeling-eot/

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 aug 2019 20:12

Ik raad u aan om contact te zoeken met een notaris. Hij kan u alles uitleggen omtrent schenkingen. U heeft in uw topic ook niet gesproken of u al dan niet met een huwelijkscontract bent gehuwd, of het onroerend goed gaat dat u al dan niet reeds bezat voor het huwelijk, of grond waarop de woning is gebouwd etc....Daarom contacteer een notaris, hij is meer gekwalificeerd dan dit forum.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Echtscheiding”