onderhoudsbijdrage

Martine123
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

onderhoudsbijdrage

#1 , 01 aug 2019 14:58

Ik heb een vraag ivm het bedrag onderhoudsbijdrage voor kinderen dat dient betaald te worden bij een onevenwicht in de lonen van beide ex-partners en een bilocatie-regeling (dus 50% bij moeder, 50% bij vader). Ik heb reeds verschillende simulaties gemaakt via pareto en volgens methode Renard maar die eerste heeft, m.i. het probleem dat er geen/onvoldoende rekening gehouden wordt met ontvangst van kindergeld door 1 partij en de andere methode zou blijkbaar in België niet gebruikt worden in de rechtspraak. Het staat buiten kijf dat de meestverdienende meer dient bij te dragen en dit dient gecompenseerd te worden (want belang kinderen staat voorop) maar ik vraag mij af of volgende situatie correct is en de bedragen wel "eerlijk" zijn:
huidige situatie:
2 kinderen (14 en 16 jaar), 50% verblijfsregeling bij ex-partners, kinderen hebben in beide gezinnen een normale levensstandaard, geen hobby's of uitzonderlijke kosten
ex-man inkomen netto 2500 euro/maand + middelgrote bedrijfswagen, alleenstaand, ontvangt 0 euro kindergeld, betaalt aan ex-partner 400 euro/maand, kinderen niet ten laste.
ex-vrouw: 1800 euro netto/maand, woont samen met nieuwe partner (niet gehuwd), ontvangt 400 euro kindergeld, krijgt van ex-partner 400 euro/maand, kinderen ten laste.
Verdeling kinderkosten: Alle schoolrekeningen, dokterskosten, kosten logo, tandarts, gsm enz....worden 50/50 betaald. Voeding/drank enz...wordt betaald door ouder waar kinderen op dat ogenblik verblijven. Ex-man betaalt ook de helft van schoenen. Enige kost die niet gedeeld wordt is kleding (wordt uitsluitend door moeder betaald die 800 euro per maand ter beschikking heeft voor kledij + haar helft voor van kosten).
Lijkt dit een correcte regeling of is een totaal van 800 euro/maand (kindergeld + 400 extra per maand) zeer mooi om het loonverschil tussen ex-partners te compenseren (op voorwaarde dat moeder dus samenwoont met nieuwe partner en alle vaste kosten voor woning/elektriciteit e.d. kan delen en vader alleenstaande is)?
Omdat ik mij dus zelf ook afvraag of dit wel correct/eerlijk lijkt, maakte ik simulaties op pareto en volgens Renard.
Op deze simulaties zit echter een zeer groot verschil, weliswaar betaalt de ex-man altijd onderhoudsbijdrage aan de ex-vrouw (lijkt me correct gezien situatie). Tevens lees ik vaak dat er geen rekening gehouden wordt met loon nieuwe partner (wat onrechtstreeks volgens mij wel van belang is want hierdoor heeft ex met nieuwe partner toch lagere vaste kosten omdat elektriciteit/water/gas enz...in 2 gedeeld wordt).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J
Berichten: 650

#2 , 01 aug 2019 17:16

Zeker van je berekeningen?
Als ik op http://calc.leotr.be/renard.htm de berekeningen ingeef kom ik toch iets anders uit.

Jaar inkomen man : 30.000 (12x 2500)
Jaar inkomen vrouw: 21600 (12x 1800) + kindergeld 4800 (12x 400)

Dan kom ik uit op : €108 te betalen door de vrouw aan de man...

Dat buiten beschouwing gelaten,
€400 van de partner te betalen aan de vrouw vind ik veel, zeker als ze ook al €400 kindergeld krijgt.

1800+400+400 = 2600 voor de vrouw
2500-400 = 2100 voor de man

Ik zou eerder van mening zijn dat je dit gelijk wenst te brengen.

1800+400 + 150 = 2350
2500 - 150 = 2350

en dan zou je alles gewoon delen 50/50 (ook kleding etc)

Maar zoals bij vele EOT kan je overeenkomen wat je beide zelf wenst.
en kan je u motiveren op hoe de berekeningen gebeuren (of gaan hergebeuren in de toekomst)

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 01 aug 2019 17:25

Partij die alimentatie betaald kan wel ik dacht 80% inbrengen als aftrek belastingen.
Maar kindergeld is voor de kinderen en daar kan ene partij ook eten mee kopen.
In principe zou het beter zijn dat vb beide partijen ook hun eigen kledij kopen bv.

verbetering door Joeri_J

Reclame

Joeri_J
Berichten: 650

#4 , 01 aug 2019 17:30

Partij die alimentatie betaald kan wel ik dacht 80% inbrengen als aftrek belastingen.
toch niet als ze co-ouderschap en ook co-fiscaal alles aangeven?
dan krijgt elk zijn/haar aandeel van de belastingen.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 01 aug 2019 17:54

Even kleine toevoeging: het inkomen en dus mee kostendelen van de nieuwe partner, zelfs gehuwd met de ouder, kan je niet als een bepalende factor mee in rekening brengen. U kent immers de lasten van die persoon niet en die moet hij/zij u ook niet mededelen. Indien u dit voor de rechtbank zou brengen mag die partner gewoon mededelen dat hij/zij de persoonlijke info (loon, personen ten laste etc) niet wenst mede te delen in een zaak waar hij/zij geen betrokken partij is. En dus kan de rechter geen objectieve afweging maken van het voordeel dat de ouder met een nieuwe partner dus heeft. Bovendien: stel dat u binnenkort een nieuwe vermogende partner zou ontmoeten die u en de kinderen wil laten wonen in een prachtige villa. Dan ga je toch geen vermindering van alimentatie voorstellen...

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#6 , 01 aug 2019 21:39

De berekeningen van Pareto en Renard verschillen inderdaad vaak erg. Methode Renard is enorm verouderd en allesbehalve volledig, dus geen goede basis om van te vertrekken. Pareto is regelmatig nogal aan de hoge kant.
Er is ook nog de calculator van de Gezinsbond, die houdt wel rekening met de fiscale impact (fiscaal co-ouderschap absoluut niet aan te raden in deze situatie) en in kleine mate met de nieuwe partner.

Houd er rekening mee dat als je zelf berekeningen maakt en een vonnis wil krijgen (via EOT of onderlinge overeenkomst) je tegenwoordig een zeer grondige motivering moet toevoegen over hoe je aan de bedragen komt, welke inkomsten je gebruikte ed. en heel wat stukken moet bijvoegen.

U mag me altijd contacteren voor meer info.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Terug naar “Echtscheiding”