Relatie einde

delisauce
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Relatie einde

#1 , 31 jul 2019 19:29

Relatie is ten einde met verloofde , we waren niet getrouwd of samenwonend .Ze was ook niet gedommicilleerd bij me.
Nu de relatie gestopt is wil ze al het overgemaakte geld dat via bank is gebeurd terug eisen .
Dit gaat over een periode van 4 jaar .
Ze heeft uit zichzelf veel gegeven aan me , bij bepaalde stortingen staat er op lening al zei ze toen zelf dat het niet nodig was terug te betalen .
1 bewijs heb ikzelf ondertekend en aarzel niet om dit terug te betalen , van alle andere bedragen staat er wel iets bij genoteerd voor wat het was.

Kan ze dit terug eisen en wat sta&at me te doen .

mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 31 jul 2019 19:56

Een lening is geen schenking dus daar zal u de onbekende voorwaarden van moeten naleven. Bij mijn weten geen voorwaarden dus terugbetaling zoals u verkiest.

Als er een reden bijstaat dan hangt het van de reden af.


http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Burgerlijk wetboek :

AFDELING II. - UITZONDERINGEN OP DE REGEL VAN DE ONHERROEPELIJKHEID DER SCHENKINGEN ONDER DE LEVENDEN.

Artikel 953: Een schenking onder de levenden kan niet worden herroepen dan wegens niet-vervulling van de voorwaarden waaronder zij gedaan is, wegens ondankbaarheid en wegens geboorte van kinderen.

Artikel 955: Een schenking onder de levenden kan alleen in de volgende gevallen wegens ondankbaarheid herroepen worden :
1° Indien de begiftigde een aanslag op het leven van de schenker heeft gepleegd;
2° Indien hij zich tegenover hem heeft schuldig gemaakt aan mishandelingen, misdrijven of grove beledigingen;
3° Indien hij weigert hem levensonderhoud te verschaffen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jul 2019 20:01

Dat art 953 kan heel wat angeltjes hebben. In ieder geval een lening is geen schenking en zoals iedere lening wordt verondersteld dat deze wordt terugbetaald. Als het telkens om overschrijvingen via de bank gaat, zal het ervan afhangen wat als reden van betaling wordt vermeld.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”