Moet alimentatie aangegeven worden ?

doesselaere
Topic Starter

Moet alimentatie aangegeven worden ?

#1 , 30 jun 2008 17:36

In bemiddeling is uitgerekend dat mijn man 1500 euro bruto aan mij zou moeten betalen opdat ik 700 netto zou overhouden naast een ziekte-uitkering.
Als ik reken is het voor beiden interessanter (belastingsvoordeel meegerekend) dat ik gewoon 700 per maand krijg. Kan dat ?
Mieke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar

#2 , 30 jun 2008 18:04

Als ik u goed begrijp, werd er voorgesteld dat u 1500 euro persoonlijk onderhoudsgeld zou ontvangen (dus niet voor de kinderen)?

Als dit zo is, moet u dit aangeven aan de belastingen. Voor u betekent dit dat u er voor 80% op belast wordt. Voor uw man betekent het dat dit voor 80% aftrekbaar is van zijn belastbaar inkomen.

Enkel en alleen als er afgesproken wordt om het niet als onderhoudsgeld te benoemen (maar bv. als vergoeding te benoemen), dient het niet aangegeven te worden aan de belastingen. Voor u is dat dan geen inkomen waarop u belast wordt, maar voor uw man ook niet fiscaal aftrekbaar.

Het anders benoemen kan een piste zijn, net als het eenmalig uitkeren van persoonlijk onderhoudsgeld. U wordt hierop belast, doch in sommige situaties is dit fiscaal voordeliger dan een gespreide betaling. Als er kinderen zijn waarvoor er onderhoudsgeld wordt betaald, kan dit ook een uitweg bieden.

Bespreek dit met jullie bemiddelaar in familiezaken. Deze persoon kan jullie informeren omtrent de verschillende mogelijkheden en samen met jullie bekijken wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende opties.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”