Tegenhouden van hobby door vader

Charlotte_R
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Tegenhouden van hobby door vader

#1 , 29 jul 2019 16:02

Hallo

Graag had ik advies gehad over het volgende:

4 jaar geleden zijn ik en papa akkoord gegaan met het vonnis van 4 dagen omgangsregeling (woe tot zon).
Vakanties zijn 14 dagen in juli en augustus.

Alles verliep het eerste jaar vrij goed maar doordat mijn vriend en ik samen gingen wonen was het vonnis niet meer zo aantrekkelijk. Zijn kinderen komen van vrijdag tot vrijdag. Altijd was er wel iemand alleen bij ons wat het minder leuk maakte voor de kids.
Ik vroeg de papa om de omgangsregeling te wijzigen naar vrijdag tot woensdag (1 extra dag toegegeven).

Mijn zoontje begon met voetballen in een club en kon dit zowel bij mij als bij papa uitoefenen.

Ondertussen is er veel veranderd. Papa heeft een kind met de nieuwe vriendin en kan zich bijna niet meer vrij maken voor ons kind. Elke keer onze zoon naar de training of wedstrijd wou moest ik hem halen en afzetten. Nooit nam papa de verantwoordelijkheid op want hij werkte in de horeca of moest op het kind passen.

Zoon (7 jaar) kwam enkele maanden geleden terug bij mij en was in shock. Hij schreeuwde en zei dat hij niet meer wilde gaan omdat hij zich door stiefmama gepest voelt. Hij voelde zich in de nacht niet lekker maar werd afgeschreven als leugenaar. Mijn zoontje heeft heel veel bang in het donker. Hij gaf uiteindelijk over in zijn bed.
Hij lag dat moment met zijn voetje in de plaaster en kon enkel met een speciale schoen hierop stappen. Deze stopten ze weg zodanig dat hij niet uit zijn bed kon.

Mijn kind was moe en depressief. Ik belde papa op om te zeggen wat er gebeurt was maar kreeg te horen dat ik dit allemaal had verzonnen en mijn zoon ook.

Ik bleef aandringen bij mijn zoontje dat hij nog bij papa moest gaan. Hij wou uiteindelijk nog 1 nachtje slapen (za-zo ook in vakantie). Papa ging uiteindelijk akkoord.
Alles verliep goed.. ik diende nog steeds met zoontje naar zijn voetbal te gaan en soms stuurde papa een bericht dat hij er in het weekend niet kon omkomen want dat hij geen tijd had. Bij elke ruzie was het ook steeds dreigen met het vonnis en al jaren heb ik het gevoel dat hij en zijn vriendin mij willen raken via mijn zoontje.

Alles verliep vrij goed tot nu. Mijn zoontje spelt op een redelijk hoog niveau voetbal en papa was op de hoogte dat 10/8 een eerste tornooi zou zijn waar hij gescreend zal worden.
Omdat zijn relatie met zijn eigen vader ineens goed zit heeft hij nu beslist om onze zoon naar een zwemfeestje te laten gaan ipv het tornooi. Mijn zoontje zelf wil liever naar het tornooi. Opnieuw volgenden dreigementen om het vonnis opnieuw te gaan volgen, dat hij in zijn weekend doet wat hij wil (geen voetbal meer dus),.. .

Ik heb steeds alles in het belang van mijn zoon gedaan en ook de vader zijn verantwoordelijkheden opgenomen maar nu kan ik het zo niet verder meer. De dreigementen worden mij teveel, mijn zoontje heeft nog steeds bang om bij hem te gaan en het belangrijkste dat hij zijn geliefde hobby niet mag verder zetten bij hem. Het is geen leven meer op deze manier.

Mijn ouders en vriend vrezen echter wanneer ik het dossier opnieuw zal openen dat hij ineens recht kan hebben op week/week regeling.

Maar wat zijn mijn kansen?

Kan een vader zomaar beslissen dat hij zijn hobby niet mag uitoefenen als hij bij hem is?

Ik heb sms'jes als bewijs dat ik steeds met hem naar voetbal moest gaan en dat hij hem ook soms niet kon komen halen.

Bedankt voor jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 04 aug 2019 19:43

Dringend via vb uw huisarts contact nemen met een kinderpsycholoog.
Ook de vader wijzen op de wettelijk overeengekomen regeling is wet tussen de partijen en afdwingbaar.
Langs de andere kant kunnen ouders indien beide akkoord zijn en dan best op papier zetten afwijken van die regeling
Als er iets over kosten instaat kan u die mogelijk verrekenen.
Als u met de vader kan praten toch eens praten over het feit dat hij als vader ook een verantwoordelijkheid heeft en het voor de geestelijke gezondheid van zoon niet de bedoeling is dat hij zich afkeert van zijn vader.
Ook CLB en CAW zijn goede contactmogelijkheden voor info en begeleiding.

Antwoord wat aangepast.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”