Renteloze lening bij uit onverdeeldheid treden

pliepla
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Renteloze lening bij uit onverdeeldheid treden

#1 , 16 jul 2019 21:44

Ik kocht vorig jaar op 18/01 samen met mijn huidige echtgenote een huis (290 000 eur, elk de helft). We hebben beslist dat we gaan scheiden, zij wil hier blijven wonen en min deel van de woning overnemen. Zij stelt voor dit met een renteloze lening te doen, waardoor ik +/- 15 jaar op mijn laatste cent zou moeten wachten. Bovendien kan ik zelf - ik ben nu 46 - in dat geval niet voor mijn 61ste aan een nieuwe toekomst beginnen bouwen en loop ik een pak rente mis voor het geval ik dat geld zou willen beleggen. Bovendien weet ik niet of ik garanties heb of ik (of nabestaanden) mijn geld ooit nog ga terugzien als zij beslist om op te houden met betalen.

Het vervelende is dat ik de laatste jaren - na een burn-out/depressie - gestudeerd heb en dus niet kon bijdragen aan het gezinsinkomen. Zij meent dus dat ik geen poot heb om op te staan en verwacht bovendien 56 000 eur vergoeding voor wat ik gekost heb. Wat daarin verrekend zit is het volgende: sinds ik terug werkzoekend ben en een uitkering krijg, is haar netto-inkomen gedaald. De som van 56 000 eur omvat niet alleen de uitgaven die gemaakt zijn, maar het bedrag dat ze sinds mijn afstuderen minder verdient heeft ze hiervoor naar de gehele periode van mijn studie geëxtrapoleerd.

Niet alleen maakt dit mij enorm bang voor de toekomst - ik heb voor mijn ziekte echt wel hard gewerkt en dreig nu alles te verspelen - maar een en ander voelt een beetje onrechtvaardig aan en het lijkt me dat ze me gewoon wil afmaken i.p.v. op een deftige manier uit elkaar wil gaan. Ik snap dat studeren zowel emotioneel als financieel een belasting is geweest voor haar en wil op een of andere manier wel tegemoet treden (hoewel je kan opwerpen dat het nooit mijn bedoeling is geweest om "nooit meer te gaan werken" zoals ze me nu voor de voeten gooit en de beslissing om me te laten studeren in onderling overleg is genomen), maar met de eisen die ze nu stelt, vind ik dat ze overdrijft en onrechtvaardig is.

Tenslotte is er een oud zeer: als ik probeer om mijn kant van de situatie naar voor te brengen, begint ze te roepen en te schelden. Dit duurt al een tijdje en heeft me terug doen afglijden in mijn depressie. Ik heb gewoon schrik van haar en durf geen dingen aan te kaarten of ideeën aan te brengen tenzij die volledig doorgerekend zijn en zij daar aantoonbaar haar voordeel mee doet. Voor mezelf opkomen in financieel opzicht komt bijna overeen met een emotionele zelfmoord. Maar ik ga het ook niet trekken zonder dat ik mijn eigen middelen proberen veilig te stellen.

Concreet zit ik met de volgende vragen:
  • Zijn haar eisen legitiem?
  • Heb ik zekerheid dat ze gaat terugbetalen?
  • Zou ik bij de bank een lening kunnen afsluiten op basis van het bedrag dat zij me maandelijks uitbetaalt (gesteld dat alles goed verloopt)?
  • Zij beweert dat ik zo'n renteloze lening financieel kan inbrengen en er dus niet zo slecht van af kom als ik beweer (wat ik volgens haar dan weer doe omdat ik haar zogezegd geen toekomst meer gun). Klopt dit?
Ow, en als er nog dingen zijn die ik over het hoofd zag, dan hoor ik het graag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 17 jul 2019 09:11

In de veronderstelling dat je geen huwelijkscontract hebt volgt de verdeling de regel van het wettelijke stelsel: “scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten”. In mensentaal wil dit zeggen wat bewijsbaar van u/haar was voor het huwelijk en erfenissen blijft van u/haar doch alles wat binnenkwam tijdens het huwelijk is van jullie beiden. Zij kan dus geen compensatie eisen omdat jij minder/geen inkomsten binnenbracht en wat er is is van elk de helft (als er geen bewijsbaar vermogen is van voor het huwelijk of door erfenis)

Ook mocht je met een huwelijkscontract “scheiding van goederen” getrouwd zijn dan nog moest elke partner in evenredigheid met zijn bermogen bijdragen.

Als zij je wil uitkopen dan zal ze bij de bank moeten gaan lenen om je in een keer uit te betalen. Etc.

Zo te lezen zal je t onder elkaar niet oplossen. Stel een professionele bemiddeling voor en als ze dat niet wil stel je best een advocaat aan om je belangen te verdedigen.

pliepla
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jul 2019 14:45

We zijn met scheiding van goederen getrouwd, ik denk dat het vermogen dat we inbrachten min of meer gelijk was.
Dus als ik het goed begrijp: die renteloze lening kan ze niet afdwingen, die claim van 56 000 eur - ten dele, ik meen dat ze een denkfout heeft gemaakt om tot dat bedrag te komen - wel.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 17 jul 2019 15:21

Wat mij betreft ook niet die claim van 56.000€: er is enkel een verplichting om bij te dragen tot de gemeenschappelijke kosten navenant uw financiële mogelijkheden. Als het huis 50/50 geschreven is is het van elk de helft. Uw geld blijft van u en haar geld blijft van haar (scheiding van goederen) doch wat in de gemeenschap zit is elk de helft. Geen compensaties voor inkomensverschillen tijdens het huwelijk tenzij er andere afspraken gemaakt werden.

Terug naar “Echtscheiding”