Bijna meerderjarig kind “dumpen” bij vader!

Dankat
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Bijna meerderjarig kind “dumpen” bij vader!

#1 , 09 jul 2019 10:10

Beste,
Ik schets even de situatie: bijna 16 jaar geleden is mijn vriend gescheiden, de kinderen werden toegewezen aan de mama en er was een omgangsregeling, na verloop van jaren werd deze niet meer nageleefd. De jongste werd als speelbal gebruikt om extra geld los te krijgen bovenop de alimentatie. Werd er niet betaald dan kwam er ook geen bezoek!
Na jaren was de band dan ook zo goed als weg. Moeder heeft altijd goed haar best gedaan om vader in een slecht daglicht te stellen.
Nu er al meerdere jaren psychische problemen zijn bij het jongste kind (meerdere opnames in psychiatrische instellingen) krassen, zelfmoordneiging,... ziet de mama het niet meer zitten en trekt ze naar het buitenland. Dochter moet naar haar vader terwijl ze dit helemaal niet wil, dit werd duidelijk uit eerdere gesprekken met een gezinspsychologe in Pittem. Ze weigerde contact.
Nu zijn onze vragen: kan de moeder zomaar éénzijdig deze beslissing nemen? Kind is nog minderjarig tot januari. En zei heeft het hoederecht.
Wat met de alimentatie? Moet mijn vriend deze dan blijven betalen?moet dit opnieuw vastgelegd worden via een advocaat?
Stel dat het kind niet bij mijn vriend wil wonen, of er komen zware problemen wat zijn de andere oplossingen?
Hopelijk kan iemand mij meer duidelijkheid geven,
Alvast bedankt,
Mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 09 jul 2019 11:04

Het lijkt me aangewezen dat u contact opneemt met een CAW en het CLB om de situatie van de jongedame te bespreken.

Franciscus
Berichten: 38590

#3 , 09 jul 2019 12:52

Maken dat u een advocaat hebt... moeder kan dochter niet dumpen dat is verwaarlozing !!!
Moeder kan een vonnis niet eenzijdig wijzigen... Vader had (vermoedelijk) beter al vroeger de zaak terug voor de rechtbank gebracht
Zowel alimentatie en omgangsrecht ( hoederecht bestaat niet meer in onze wetgeving sedert pakweg 1995).
Beide ouders hebben gezamenlijk ouderlijk gezag. Verblijfsrecht kan aangepast zijn in een vonnis.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”