Kinderalimentatie op kot

Axelle1
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kinderalimentatie op kot

#1 , 20 jun 2019 15:19

Mijn vriend heeft een dochter van 17 die op kot gaat in september 2019. Dochter leeft bij mama (zij is voogd) en komt om het weekend naar mijn vriend.
In het vonnis dat hij en zijn ex ooit bij de vrederechter hebben laten ondertekenen , betaalt hij per maand 350 euro kinderalimentatie + de helft van schoolkosten (waarbij er expliciet in het vonnis staat middelbare schoolkosten). Hij heeft dit nooit laten berekenen , ze zijn dit onderling overeen gekomen. (Mijn vermoeden is dat dit een stuk minder zou geweest zijn moest hij dit hebben laten berekenen).

Los daarvan lijkt het ons logisch dat wij vanaf nu geen 350 euro meer betalen maar alle kosten zouden delen (huur kot + boeken + leefgeld + ook andere kosten zoals dokter, tandarts etc). Dit aangezien zij op kot zit en dus niet meer bij mama is in de week en nu enkel 2 weekends per maand bij mama zal zijn en 2 weekends per maand bij papa.

Mijn vriend zijn ex betwist dit en geeft aan dat wij nog steeds 350 euro moeten betalen + de helft van de kosten voor huur kot, boeken. etc..

Mijn vragen:
-wie heeft er gelijk?
-kunnen wij nu nog co-ouderschap aanvragen zodat de kosten gedeeld worden? (Want vanaf september is de dochter dus sowieso evenveel bij mama als bij papa)

Dankjewel !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 20 jun 2019 19:51

Voogd?
Wat staat er juist in het vonnis van de vrederechter?

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#3 , 24 jun 2019 00:41

Ze is geen voogd, ze is moeder. Ik denk dat TS bedoelt dat de moeder het verblijf en onderhoud van het kind regelt.

Ik neem ook aan dat TS geen co-ouderschap bedoelt, maar een gelijke verblijfsregeling.

Als jullie er onderling niet uitkomen, zullen jullie het moeten voorleggen aan de rechter. Het kind in kwestie moet nog steeds voorzien worden van eten, drank, kledij wassen etc - dat staat los van kot en boeken. Als de moeder hierin voorziet - door geld te geven, kledij te wassen en eten mee te geven - lijkt me dit nog steeds een vorm van onderhoud waarvoor alimentatie gevraagd kan worden. Veel hangt af van de concrete invulling.

Het is niet zwart-wit, dus ik kan niet zeggen ‘wie er gelijk heeft’. Ik kan wel aanraden om samen tot een oplossing te komen, want een oordeel van derden is soms voor beiden slecht.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”