Alimentatie verhogen en gevolgen voor mij.

2Malika
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Alimentatie verhogen en gevolgen voor mij.

#1 , 13 jun 2019 09:36

Hallo, mijn ex wil de alimentatie voor de kinderen verhogen. De kosten van de kinderen die we nu delen (schoolkosten, dokterskosten, . . . . ) zouden dan gedekt worden door een hogere alimentatie. Reden: hij kan dit aftrekken van de belastingen. De oudste gaat volgend schooljaar op kot. De helft van de kosten hiervan wil hij mee betalen via de alimentatie. Mijn vraag: wat zijn de gevolgen voor mij? Momenteel krijg ik voor de kinderen een studietoelage. Kan die wegvallen als de alimentatie verhoogt wordt omdat ik dan een hoger inkomen heb? Wordt het bedrag van de alimentatie bij mijn inkomen berekend voor de belastingen? Stel dat ik hierdoor in een hogere schijf zou komen, dan moet ik meer belastingen betalen. Zijn voordeel mag niet mijn nadeel worden.
Mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 353
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 13 jun 2019 10:06

Het is niet nodig om de buitengewone kosten op te nemen in de alimentatie. Ook buitengewone kosten mag hij aftrekken van zijn belastingen.

Betaalde alimentatie voor je kinderen moet jij nooit aangeven als een inkomen van jezelf. Je betaalt er dus geen belastingen op en je kan niet in een hogere schijf komen.

Maar aangezien alimentatie beschouwd wordt als een inkomen van de kinderen zou hun inkomen wel verhogen. Als ze ook nog studentenjobs doen, moet je opletten dat ze nog ten laste kunnen blijven. Meer info:https://odos.be/web/over-fiscaliteit/#kind-ten-laste
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

2Malika
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jun 2019 10:23

Bedankt van je bericht Evi! :-)

Reclame

kristin
Berichten: 204

#4 , 13 jun 2019 12:35

Voor een studietoelage telt de alimentatie wel mee. Die dien je dan aan te geven

Terug naar “Echtscheiding”