Gehuwd scheiding van goederen met de wet valkeniers

Bibi20
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Gehuwd scheiding van goederen met de wet valkeniers

#1 , 08 jun 2019 12:19

Mijn vader is gehuwd met scheiding van goederen en wet valkeniers, opgesteld in 2017.
Eigendom van de gezinswoning is van mijn vader. Als mijn vader nu overlijdt krijgt zijn partner het vruchtgebruik van deze gezinswoning zolang zij leeft en ben ik naakte eigenaar (enig kind) Tenzij het huwelijkscontract wordt aangepast aan de nieuwe wetgeving kan zij na 6m uit het huis worden gezet.
De bedoeling van mijn vader is wanneer hij overlijdt dat ik de mogelijkheid heb van erin te gaan wonen en niet jaren moet wachten tot zijn partner overlijdt.
Zijn partner wilt het contract niet laten aanpassen.
Mijn vader en ik hebben een vennootschap. Kunnen we dit vruchtgebruik omzeilen door de gezinswoning in de vennootschap te steken en mijn vader huur te laten betalen? Als hij dan komt te overlijden dat ik de mogelijkheid heb om het huurcontract op te zeggen en er zelf kan gaan wonen?


PS: ik ben geen onmens om iemand zomaar op straat te willen zetten, maar mijn vaders partner heeft zelf genoeg middelen om te investeren in vastgoed maar leeft al jaren op kosten van mijn vader.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 08 jun 2019 13:03

"Tenzij het huwelijkscontract wordt aangepast aan de nieuwe wetgeving kan zij na 6m uit het huis worden gezet."

Hoe ga je dat doen gelet op het feit dat het vruchtgebruik van de gezinswoning levenslang is?

Verder zal uw truuk van de foor niet lukken want:

"Stel dat tijdens haar huwelijk de vrouw een eigen huis verwerft en met haar gezin haar intrek neemt in deze woning, die daardoor het statuut van 'gezinswoning' verkrijgt. Alhoewel het huis een persoonlijk goed van de vrouw is, zal zij er niet meer het alleenzeggenschap over hebben. Zo zal haar man moeten instemmen wanneer zij de woning wil verkopen, schenken of in hypotheek geven. Hetzelfde zal gelden voor de gezinswoning die aan één van beide wettelijk samenwonenden toebehoort."
zie o.a.: https://www.notaris.be/faq/verkopen-kop ... escherming
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bibi20
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jun 2019 15:21

"Tenzij het huwelijkscontract wordt aangepast aan de nieuwe wetgeving kan zij na 6m uit het huis worden gezet."

Hoe ga je dat doen gelet op het feit dat het vruchtgebruik van de gezinswoning levenslang is?

Verder zal uw truuk van de foor niet lukken want:

"Stel dat tijdens haar huwelijk de vrouw een eigen huis verwerft en met haar gezin haar intrek neemt in deze woning, die daardoor het statuut van 'gezinswoning' verkrijgt. Alhoewel het huis een persoonlijk goed van de vrouw is, zal zij er niet meer het alleenzeggenschap over hebben. Zo zal haar man moeten instemmen wanneer zij de woning wil verkopen, schenken of in hypotheek geven. Hetzelfde zal gelden voor de gezinswoning die aan één van beide wettelijk samenwonenden toebehoort."
zie o.a.: https://www.notaris.be/faq/verkopen-kop ... escherming

Vruchtgebruik is niet meer levenslang met de nieuwe wetgeving en clausule valkeniers

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 08 jun 2019 15:27

"Vruchtgebruik is niet meer levenslang met de nieuwe wetgeving en clausule valkeniers"

Maar het contract dateert van 2017, dat is van voor het in voege treden van de nieuwe wetgeving +
die beperking is NIET AUTOMATISCH maar moet in het huwelijkscontract zijn opgenomen.

Zonder die beperking tot zes maanden (of langer) in het huwelijkscontract is het levenslang vruchtgebruik.
Vroeger was dat zo en nu is het nog steeds zo.
Laatst gewijzigd door asperger op 08 jun 2019 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)


Terug naar “Echtscheiding”