wat met huis bij echtscheiding

kleinpierke
Topic Starter

wat met huis bij echtscheiding

#1 , 18 jun 2008 22:43

hallo,

ik ga weldra scheiden van mijn partner en had de volgende vraag: ik ben thuis vertrokken (op haar vraag) en met ondertekening van een document dat elkaar het recht gaf alleen te gaan wonen. Zij woont momenteel nog in het huis met onze zoon
1) in het geval dat we het huis in onverdeeldheid laten, klopt het dat zij me dan wel huur verschuldigd zal zijn ? (gesteld dat ik wel mijn deel van hypotheek en andere kosten (verzekering en kadastraal inkomen) blijf betalen
2) kan ik haar dwingen uit onverdeeldheid te treden?

bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 18 jun 2008 23:11

1) zou een logica kunnen zijn... gewoon zelf te regelen naar believen
2) ja >> Art. 815. <W> Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd, niettegenstaande enige hiermee strijdige verbodsbepaling of overeenkomst.
Men mag echter overeenkomen de verdeling voor een bepaalde tijd uit te stellen; zodanige overeenkomst kan voor niet langer dan vijf jaren verbindend zijn; maar zij kan vernieuwd worden.

RR

kleinpierke
Topic Starter

#3 , 18 jun 2008 23:16

bedankt voor snelle antwoord maar

1) stel dat ze zelf niet akkoord is (we komen er niet uit via EOT), heb ik dan wettelijk recht op huur als zij het vruchtgebruik houdt /mag houden?

2) ook indien dit de woning is waar zij met het kind verblijft? Ik heb de middelen om haar uit te kopen indien nodig, andersom echter niet. Kan zij dit dan niet blokkeren ?

mvg

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”