terugbetaling woonkrediet aan ex partner

timdeschim
Topic Starter

terugbetaling woonkrediet aan ex partner

#1 , 18 jun 2008 20:55

Beste medewerkers,

ik vraag me af:

ik ben officieel gescheiden, gedurende de echtscheidingsprocedure (die meerdere jaren duurde) is mijn ex partner steeds in de echtelijke woning blijven wonen, en is zij ook steeds alleen het woonkrediet (die we beiden hadden aangegaan) verder blijven betalen.
Mijn ex partner zal nu de woning inkopen.
Moet ik aan mijn ex partner nu bij/na de vereffening en verdeling de helft van de reeds door haar alleen betaalde aflossingen terugbetalen,
of de helft van het nog openstaand saldo van het woonkrediet?

Bijzondere dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
albertmotar

#2 , 20 jun 2008 10:12

Klein beetje feedback:
Ik bleef in de woning wonen en betaalde ook alle bedragen van de lening.
Nu is er verdeling en ga ik het volgende eisen:
- een terugbetaling van de helft van de betaalde bedragen vermeerderd met de wettelijke nalatigheidintrest van 7%. (kan u verzekeren dat dit bedrag de pan uitswingt gezien dit reeds 24 maanden betreft!). Bij opzoekingen heb ik gevonden dat dit per maand wordt berekend.
Een beetje ‘googelen’ en je zal het zelf terugvinden.
" maar er is een maar "
Mijn ex kan huur eisen en dat kan ook flink oplopen.
Nu blijk dat zij enkel huur kan eisen als zij is blijven meebetalen aan de hypoheek.
Die stelling is mij nog niet bevestigd doch mocht er hier enige raad zijn is die welkom.
Blijven zoeken naar info is de boodschap

AM.

j.demoor

#3 , 20 jun 2008 10:48

“Art.1278.Het vonnis of arrest waarbij de echtscheiding wordt uitgesproken,heeft ten aanzien van...de echtgenoten, wat hun goederen betreft, werkt het terug tot op de dag waarop de vordering is ingesteld(=dagvaarding)...”(Gerechtelijk Wetboek).

Vanaf dat moment wordt het ‘gemeenschappelijk vermogen’ een onverdeeldheid,waarvoor geldt “Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :§ 2. De onverdeelde aandelen worden VERMOED gelijk te zijn...”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.1432.Elk der echtgenoten is vergoeding verschuldigd ten belope van de bedragen die hij uit het gemeenschappelijk vermogen heeft opgenomen om een eigen schuld te voldoen en, in het algemeen, telkens als hij persoonlijk voordeel heeft getrokken uit het gemeenschappelijk vermogen.”(B.W.).

‘in de echtelijke woning blijven wonen’ is zulk ‘persoonlijk voordeel’.

“Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen of...gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.”(B.W.).

‘is zij ook steeds alleen het woonkrediet...verder blijven betalen‘ is zulk voordeel uit de eigen goederen van een der echtgenoten.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”