beschikking vredegerecht opvragen?

Joris77
Topic Starter
Berichten: 11

beschikking vredegerecht opvragen?

#1 , 27 mei 2019 23:34

Korte situatieschets....

Mijn vriendin is gescheiden. Paar jaar na de scheiding werd er een bewindvoerder goederen en een vertrouwenspersoon aangesteld voor haar ex. (broer en zus) De bewindvoerder eist nu dat alles aangaande kosten ivm de kinderen via hem besproken worden. Hij aanvaardt bv. ook niet dat er nog mondelinge afspraken gemaakt worden tussen haar en haar ex.
Ik vraag mij echter af in hoeverre en welke maatregelen er allemaal genomen zijn, en in hoeverre de bewindvoerder vanalles kan "eisen" op dat vlak. Wij hebben geen idee wat de inhoud van de beschikking van de vrederechter is. Vandaar mijn vraag....kan de inhoud van zo een beschikking door mijn ex opgevraagd worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 28 mei 2019 15:50

Bewindvoerder als zijnde onbekwaam persoon.
Het is idd bewindvoerder die in plaats komt van de persoon zelf.
Gezien ex zal er een vonnis zijn bij de familierechtbank.
Best dat ze eens met haar advocaat praat.

Joris77
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 29 mei 2019 10:58

Beste, dank voor uw antwoord.

De bewindvoerder (enkel goederen!) wil echter dat elke beslissing m.b.t de kinderen via hem wordt genomen. Kan hij dat eisen? Het lijkt mij , dat aangezien haar ex geen bewindvoerder heeft qua "persoon" hij nog steeds bekwaam wordt geacht het ouderlijk gezag mee uit te oefenen. Een vb.... kind moet orthodontie hebben. Bewindvoerder eist dat dit mee met hem wordt besproken..... Mijn vriendin is van mening dat de beslissing perfect enkel samen met haar ex kan genomen worden, en dat dan de bewindvoerder met de ex moet samenzitten ivm de financiën....
Uiteraard is er een echtscheidingsvonnis. Maar is mijn ex "betrokken partij" qua beschikking van de bewindvoering en kan zij aldus de volledige beschikking opvragen? That's the question.... ;)

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 29 mei 2019 11:14

Er werd een voorlopig bewindvoerder aangesteld. Dit betekent dat hij de persoon vertegenwoordigt die onder bewind werd geplaatst. De inhoud van deze bewindvoering wordt niet bepaald in het vonnis maar door de toepasselijke wetgeving op de bewindvoering. U dient een duidelijk onderscheid te maken tussen vertrouwenspersoon en bewindvoerder. De vertrouwenspersoon heeft als voornaamste taken het sociaal
contact te verzorgen, de communicatie met de bewindvoerder vlot te laten verlopen en
eventueel toezicht houden op de handelingen van de bewindvoerder.

Terug naar “Echtscheiding”