Bewijs alleen voogd

Sterk
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bewijs alleen voogd

#1 , 24 mei 2019 14:14

Ik ben gescheiden, ik kreeg in 2 de rechtzaak alleen het voogdij over mijn drie kinderen.
Hoe raak ik aan bewijs voor controle luchthaven, dat vader niet moet tekenen voor reistoelating buitenland.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 355
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 24 mei 2019 14:34

Als ouder heb je nooit toestemming nodig om te reizen met je eigen kind. Of je als enige het ouderlijk gezag hebt of met twee is niet relevant.
Je hoeft dus helemaal geen bewijs nodig.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Alexanderzondernaam
Berichten: 113

#3 , 25 mei 2019 08:57

Bron: https://diplomatie.belgium.be/nl/Dienst ... e_kinderen

"Wanneer uw kind met één ouder reist, staat het u vrij het schriftelijk akkoord van de andere ouder op papier te zetten, de handtekening door de gemeente voor echt te laten verklaren en deze schriftelijke toestemming mee te nemen op reis. Wanneer het kind en de ouder niet dezelfde familienaam hebben, kan een kopie van de geboorteakte dienen als bewijs van verwantschap.

Om onaangename verrassingen te voorkomen, informeert u zich best bij de luchtvaartmaatschappij en bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming over extra documenten die nodig zijn voor kinderen die alleen of met één ouder reizen."


Een kennis van me heeft een aantal uur moeten doorbrengen op een Frans politiebureau omdat ze alleen met haar minderjarige zoon reisde en enkel zijn ID-kaart kon voorleggen. De Franse politie wou er zeker van zijn dat alles legaal was.
Om zoiets te voorkomen lijkt een schriftelijke toestemming me wel handig.
Maar, het is volgens de Belgische wetgeving niet verplicht.

Reclame

Fons54
Berichten: 445

#4 , 27 mei 2019 08:13

Ik ben gescheiden, ik kreeg in 2 de rechtzaak alleen het voogdij over mijn drie kinderen.
Hoe raak ik aan bewijs voor controle luchthaven, dat vader niet moet tekenen voor reistoelating buitenland.
Hoe is dit geformuleerd in het vonnis?
Als exclusief ouderlijk gezag?
Je neemt best een kopie van je vonnis mee in dat geval. En kopie van geboorteaktes waarmee je kunt bewijzen dat je de moeder bent. Liever steeds een standaard pakket documenten mee dan problemen hebben.

Sterk
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 mei 2019 21:08

Ikzelf ga niet mee, ze vertrekt met organisatie op inleefreis.
Heb het vonnis 2 jaar geleden niet laten betekenen.
Is dat vonnis gewoon geldig?

Fons54
Berichten: 445

#6 , 28 mei 2019 08:20

Ikzelf ga niet mee, ze vertrekt met organisatie op inleefreis.
Heb het vonnis 2 jaar geleden niet laten betekenen.
Is dat vonnis gewoon geldig?

Hoe oud is het kind?

Sterk
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 mei 2019 09:28

Ze zal dan 16 jaar zijn, maandje minder dan17

Terug naar “Echtscheiding”