Inbreng (kinderopvang) & fiscaal voordeel na scheiding

ZonderTwee
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Inbreng (kinderopvang) & fiscaal voordeel na scheiding

#1 , 21 mei 2019 11:32

De echtscheiding is gebeurd in 2017. Dit jaar is dus het eerste jaar dat ik mijn aangifte enkel voor mezelf moet invullen.

We hebben een week/weekregeling voor de kinderen. Ik betaal op regelmatige basis onderhoudsgeld voor de kinderen vanwege een loonsverschil tussen beide ouders. Ik betaal daarbovenop nog een bedrag voor de buitengewone kosten (hobby's, medische zorg) volgens een vastgelegde verdeelsleutel, dat is maandelijks telkens een bedrag, afhankelijk van de vraag die van de ex-partner komt en van de uitgaven die gebeurd zijn (logischerwijs).

Een eerste vraag; kan ik die buitengewone kost inbrengen in de belastingen?

In onze EOT staat volgende clausule:
"De moeder neemt het kind fiscaal ten laste.
Het verschil in fiscaal voordeel, nl. kinderen fiscaal ten laste vs. fiscaal voordeel onderhoudsbijdrage (indien van toepassing), wordt als volgt geregeld: 60% van het totale voordeel gaat naar meneer, 40% naar mevrouw."
Tweede vraag: Hoe moet ik deze interpreteren? Is dat af te leiden uit de belastingsaangifte? Waar geven we beiden de 60/40 verdeling op in de aangifte? Ik betaal onderhoudsgeld waarop je het fiscale voordeel kan berekenen, maar het fiscale voordeel van kind ten laste is volgens mij minder eenvoudig te zien.

Ten slotte wordt er nog betaald voor kinderopvang. De school stuurt maandelijks een gemeenschappelijke factuur, waarvan iedere zijn deel betaalt voor de middagopvang (want buitenschools, dus ieder voor zich), en waarbij de kosten voor uitstappen en extra's op de factuur door de moeder betaald worden. School wil niet verdelen tussen moeder en vader; dat gaat ook niet eenvoudig want school weet niet bij wie ze zijn tijdens de middagpauzes. De naopvang registreert dat via een digitaal systeem, voor middagopvang is dat systeem er niet.

Daarnaast stuurt de buitenschoolse kinderopvang ook een aparte factuur voor voor- en naschoolse opvang. Ik ga er van uit dat ik deze apart inbreng, maar conflicteert dat niet met de facturen die de moeder inbrengt voor middagopvang? En komt er dan van dat fiscale voordeel voor middagopvang nog een stuk naar mij terug, of ben ik dat geld gewoon kwijt?

Ik zit zelf wat in de knoop met bovenstaande vragen.
Alvast bedankt om te lezen en te reageren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mei 2019 12:23

De echtscheiding is gebeurd in 2017. Dit jaar is dus het eerste jaar dat ik mijn aangifte enkel voor mezelf moet invullen.

We hebben een week/weekregeling voor de kinderen. Ik betaal op regelmatige basis onderhoudsgeld voor de kinderen vanwege een loonsverschil tussen beide ouders. Ik betaal daarbovenop nog een bedrag voor de buitengewone kosten (hobby's, medische zorg) volgens een vastgelegde verdeelsleutel, dat is maandelijks telkens een bedrag, afhankelijk van de vraag die van de ex-partner komt en van de uitgaven die gebeurd zijn (logischerwijs).

Een eerste vraag; kan ik die buitengewone kost inbrengen in de belastingen?

In onze EOT staat volgende clausule:
"De moeder neemt het kind fiscaal ten laste.
Het verschil in fiscaal voordeel, nl. kinderen fiscaal ten laste vs. fiscaal voordeel onderhoudsbijdrage (indien van toepassing), wordt als volgt geregeld: 60% van het totale voordeel gaat naar meneer, 40% naar mevrouw."
Tweede vraag: Hoe moet ik deze interpreteren? Is dat af te leiden uit de belastingsaangifte? Waar geven we beiden de 60/40 verdeling op in de aangifte? Ik betaal onderhoudsgeld waarop je het fiscale voordeel kan berekenen, maar het fiscale voordeel van kind ten laste is volgens mij minder eenvoudig te zien.

Ten slotte wordt er nog betaald voor kinderopvang. De school stuurt maandelijks een gemeenschappelijke factuur, waarvan iedere zijn deel betaalt voor de middagopvang (want buitenschools, dus ieder voor zich), en waarbij de kosten voor uitstappen en extra's op de factuur door de moeder betaald worden. School wil niet verdelen tussen moeder en vader; dat gaat ook niet eenvoudig want school weet niet bij wie ze zijn tijdens de middagpauzes. De naopvang registreert dat via een digitaal systeem, voor middagopvang is dat systeem er niet.

Daarnaast stuurt de buitenschoolse kinderopvang ook een aparte factuur voor voor- en naschoolse opvang. Ik ga er van uit dat ik deze apart inbreng, maar conflicteert dat niet met de facturen die de moeder inbrengt voor middagopvang? En komt er dan van dat fiscale voordeel voor middagopvang nog een stuk naar mij terug, of ben ik dat geld gewoon kwijt?

Ik zit zelf wat in de knoop met bovenstaande vragen.
Alvast bedankt om te lezen en te reageren.
Vraag 1: als de kinderen volledig fiscaal ten laste is van de moeder, dan kan jij de bijdragen voor onderhoudsgeld én bijzondere kosten (betaald op de kindrekening en indien vermeld in het akkoord/vonnis) inbrengen in de belastingen. Best een overzichtje bijvoegen met alle kosten die betaald zijn op de kindrekening, anders vragen ze dit toch sowieso.

Vraag 2: formulering is nogal onduidelijk. Je kan een onderhoudsgeld die betaald wordt door de ene, niet fiscaal laten inbrengen door de ander. Volgens mij is dit gewoon formuleren dat door het feit dat jij de onderhoudsbijdragen kunt inbrengen, dat fiscaal eigenlijk interessanter is dan de fiscale tenlasteneming van de kinderen. Dus eigenlijk niet van tel (volgens mij).

Vraag 3: Als je de kinderen niet fiscaal ten laste hebt, kan je de kosten voor de opvang niet inbrengen. Als je daarvan een deel hebt betaald op de kindrekening dan weer wel. Het zou niet mogen conflicteren: de mama mag enkel de kosten inbrengen die zij integraal heeft betaald. Jij brengt de kosten in die jij hebt betaald op de kindrekening om de factuur van de opvang te kunnen betalen. Echter: als de mama het volledige bedrag ingeeft, kan JIJ daar niets aan doen. Het is aan de belastingsdienst om dat op te sporen en mevrouw daarover aan te spreken. Jij beperkt jou tot het inbrengen van de daadwerkelijke betaalde kosten.

ZonderTwee
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 mei 2019 13:55

Voor vraag 1: Dus gewoon betaald op haar rekening met vermelding buitengewone kosten komt niet in aanmerking?

Bij vraag 2: dus dat is een overbodig artikel? Dat heb ik er destijds laten inzetten omdat ik 60% van de kosten betaal, en nadien bij de belastingsheffing ik 'maar' de helft van het fiscale voordeel verkrijg. Als iets 100 euro kost, en ik daar 60% van betaal, zou ik het logisch vinden dat het fiscale voordeel op dezelfde manier verdeeld wordt. Zoniet passeert de andere partij 2x langs de kassa.
Straf, dat de bemiddelaar die de EOT heeft voorzien dat dan toch heeft laten doorgaan.

Voor vraag 3: Dan moet diegene die de kinderen niet fiscaal ten laste heeft de volledige som betalen, waarna diegene die ze wél ten laste heeft het bedrag inbrengt? En nadien een verdeling gebeurt? Ook weer, wij werken zonder kindrekening, op verzoek van diegene die de kinderen ten laste heeft.

Edit vraag 3: Die middagopvang steekt me niet zo nauw, dat gaat over een paar tientallen euro, denk ik. Het gaat me vooral om de buitenschoolse opvang na school en op vakantiedagen. Daar heeft de ex niets mee te zien want dat valt ter mijn verantwoordelijkheid. Maar de vraag is dan of ik dat bedrag apart mag inbrengen voor opvang? Het lijkt me raar dat als ik zeg maar 90 dagen opvang nodig heb vanwege mijn job en zij maar 10, zij nadien toch het fiscale voordeel voor die 90 opvangt, en ik die 90 via onderhoudsgeld betaal.

Ik heb het gevoel dat ik in deze heel hard afhankelijk ben van de goodwill van diegene die de kinderen ten laste heeft. De controle is net dat wat de ex over mij wil houden en het lijkt me dat de staat daar een handje bij helpt. Zucht.

Reclame

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#4 , 21 mei 2019 16:29

Je eerste en tweede bericht spreken elkaar enigszins tegen.

1: volgens de EOT is het fiscaal voordeel voor de moeder.
2: "nadien bij de belastingsheffing ik 'maar' de helft van het fiscale voordeel verkrijg. "

Als jullie het fiscaal voordeel delen is er sprake van fiscaal co-ouderschap. In dat geval kan je helemaal geen onderhoudsgeld inbrengen. Dat zou dus waarschijnlijk nadelig voor je zijn.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 mei 2019 09:27

Ik denk dat je inderdaad een aantal dingen door elkaar haalt...
Er zijn twee mogelijkheden qua fiscaliteit na een scheiding:
- Eén van beide ouders krijgt 100% de kinderen fiscaal ten laste. Dat betekent dat alle kosten die door die ouder werden betaald (en kunnen bewezen worden) in aanmerking komen voor fiscale aftrek.
Concreet: Mama heeft de fiscale tenlastelegging van de kinderen. Er is een factuur van 120 euro voor opvang, waarvan papa 100 euro betaalt via zijn rekening en mama 20 euro betaalt via haar rekening. Mama kan 20 euro inbrengen; papa kan niets inbrengen.
(Als ik het goed begrijp betaalt de papa hier de 100 euro naar de mama, die dan de rekening betaalt. Indien zo kan mama 120 euro fiscaal inbrengen...)

- Jullie kiezen voor fiscaal co-ouderschap, waarbij jullie elk 50% van de kosten kunnen inbrengen. Dat betekent dat elke betaalde kost voor 50% in aanmerking komt voor aftrek.
Concreet: Er is een factuur van 120 euro voor de opvang, waarvan papa 100 euro betaalt via zijn rekening en mama 20 euro betaalt via haar rekening. Mama kan 10 euro inbrengen; papa kan 50 euro inbrengen.

De situatie verandert als er sprake is van een kindrekening:
- Mama heeft de fiscale tenlastelegging van de kinderen voor 100%. Er is een factuur van 120 euro voor opvang, waarvan 20 euro voor mama en 100 euro voor papa. Beiden storten hun aandeel op de kindrekening. Mama kan 20 euro fiscaal inbrengen, papa kan 100 euro fiscaal inbrengen door storting op een kindrekening. Bij papa komt dat bovenop de eventuele alimentatie en dat alles wordt aan 80% gerekend (dus 40% concrete aftrek).

==> Het is sowieso voordeliger om niet te kiezen voor fiscaal co-ouderschap als er alimentatie betaald wordt (zou moeten duidelijk zijn uit mijn voorbeelden hierboven).

Terug concreet naar jouw vragen:
Vraag 1: Als je gewoon op haar rekening betaalt, komt die kost inderdaad NIET in aanmerking voor fiscale aftrek. Enkel buitengewone kosten (afgesproken in het vonnis/akkoord) en alimentatie komen in aanmerking op voorwaarde dat je de fiscale tenlastelegging van de kinderen niet hebt.
Vraag 2: Dat artikel spreekt de wetgeving tegen. Je kan geen 60% aftrek van kosten genieten als je de fiscale tenlastelegging niet hebt.Dan trek je al de buitengewone kosten en alimentatie af voor 80% (!).
Vraag 3: Vraag een kindrekening aan of betaal enkel het bedrag waar jij verantwoordelijk voor bent. Ik snap niet waarom je de ganse som zou betalen? Je moet de belastingen kunnen bewijzen dat je die kosten maakte in het belang van het co-ouderschap en de kinderen. Bij onderlinge transacties tussen volwassen mensen kan je dat niet, tenzij je werkt met een kindrekening die daarvoor werd gecreëerd. Waarom zou mevrouw daar iets op tegen hebben? Het zou eventuele frustraties of discussies op financieel vlak kunnen weghalen... Want van elke 100 euro die jij daarop (terecht) betaalt krijg je 40 euro integraal terug van de belastingen... Mooi cadeau toch van de overheid om dit net te vermijden?

ZonderTwee
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 mei 2019 09:54

Oei, dat van dat ik op haar rekening de opvang stort is geen feit, maar een denkpiste. Vandaag de dag betaal ik gewoon de factuur van de kinderopvang op mijn naam (voor de dagen dat de kinderen bij mij zijn), en zij die van haar op haar naam. Als ik het goed begrijp heeft zij daar fiscaal voordeel van en ik niet, omdat de kinderen bij haar ten laste staan.
Betaling van buitengewone kosten gebeurt inderdaad op haar rekening. Mocht dat via een kindrekening gebeuren, dan hebben beide daar fiscaal voordeel aan?

Vraag 2 gaat niet specifiek over de belastingaangifte zelf, maar over het fiscale voordeel dat eruit verkregen wordt. Wat ik aan onderhoudsgeld betaal kan worden achterhaald, wat zij aan fiscaal voordeel verkrijgt volgens mij iets minder eenvoudig.

Het is inderdaad een plan om een kindrekening aan te vragen. Dat gaat de zaken eenvoudiger maken en het fiscale voordeel groter in mijn geval. Ik begrijp niet goed dat de bemiddelaar daar niet meer op heeft doorgeduwd.

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 mei 2019 10:46

Oei, dat van dat ik op haar rekening de opvang stort is geen feit, maar een denkpiste. Vandaag de dag betaal ik gewoon de factuur van de kinderopvang op mijn naam (voor de dagen dat de kinderen bij mij zijn), en zij die van haar op haar naam. Als ik het goed begrijp heeft zij daar fiscaal voordeel van en ik niet, omdat de kinderen bij haar ten laste staan.
Betaling van buitengewone kosten gebeurt inderdaad op haar rekening. Mocht dat via een kindrekening gebeuren, dan hebben beide daar fiscaal voordeel aan?

Vraag 2 gaat niet specifiek over de belastingaangifte zelf, maar over het fiscale voordeel dat eruit verkregen wordt. Wat ik aan onderhoudsgeld betaal kan worden achterhaald, wat zij aan fiscaal voordeel verkrijgt volgens mij iets minder eenvoudig.

Het is inderdaad een plan om een kindrekening aan te vragen. Dat gaat de zaken eenvoudiger maken en het fiscale voordeel groter in mijn geval. Ik begrijp niet goed dat de bemiddelaar daar niet meer op heeft doorgeduwd.
Het is vrij simpel hoor: per kind wordt de belastingsvrije som voor aanslagjaar 2019 verhoogd met 1.580 euro.
Als u bijvoorbeeld 400 euro alimentatie betaalt per maand, dan geniet u een aftrek van (400 euro x 12 maanden x 80%) van 3.840 euro - dat nog zonder de bijzondere kosten.

Terug naar “Echtscheiding”