Fiscaal voordeel wanneer kind niet ten laste is?

Anoniemie
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Fiscaal voordeel wanneer kind niet ten laste is?

#1 , 17 mei 2019 14:36

Hallo

Ik heb momenteel mijn kind ten laste en mij ex-partner niet, hierdoor heb ik het fiscaal voordeel van een kind ten laste. Mijn ex-partner krijgt het volledige kinderbijslag.

Ons kind heeft bijzondere zorgen nodig, waar veel kosten met zich meebrengt. (kinesist en ziekenhuis kosten)
Dit neem ik momenteel volledig op mijzelf (inclusief vervoer), omdat mijn ex-partner momenteel de mogelijkheid niet heeft om haar deel hierin te betalen.

Nu heb ik horen zeggen dat:
- Als zij ons kind ten laste heeft, krijgt zij verhoogde werkloosheidsuitkering: Dit lijkt mij te kloppen?
- Als ik hem niet meer ten laste heb, zou ik de kosten van het ziekenhuis en kinesist kunnen inbrengen bij de belastingen voor belastingvermindering. Weet iemand of dit klopt en hoeveel vermindering dit dan is?
- Als ik hem niet meer ten laste heb, maar wel bij mij op de ziekenkas blijft, wat voor effect heeft dit?

Er wordt momenteel geen onderhoudsgeld betaald.

Als bovenstaande klopt, is het voor ons beide voordelig om het ten laste te veranderen.
Zowel mijn ex partner als ik, komen niet rond jammer genoeg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 17 mei 2019 14:48

Als je die kosten betaalt in de vorm van alimentatie of op een kindrekening kan je die inbrengen. 80% van dat bedrag wordt in mindering gebracht op je totaal inkomen. Het exacte voordeel hangt dus af van de belastingschijf waarin je zit.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Anoniemie
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 mei 2019 15:13

Bedankt voor je reactie Evi

Ik zit in de laagste schijf, jammer genoeg.
Hoe kan ik dit in de vorm betalen van alimentatie of kindrekening?
Het bedrag moet toch betaald worden aan het ziekenhuis of Kinesist? (is er een maximum?)

Is er iemand waarbij ik hiervoor terecht kan?

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”