uit elkaar, meerwaarde eigen investering?

Stein
Topic Starter
Berichten: 3

uit elkaar, meerwaarde eigen investering?

#1 , 22 mar 2006 17:26

Beste,

Ik zit met volgende situatie:

Mijn vriendin en ik hebben 4 jaar geleden een huis gekocht. De lening staat op onze beide namen en bedroeg 9 miljoen waarvan nu nog 8,6 miljoen openstaat.

We hebben de aankoop en de verbouwing volledig vergoedt met onze lening van 9 miljoen. De laatste jaren heeft ze echter 6 miljoen die ze als schenking van haar ouders heeft gekregen ook in het huis gestoken, maar enkel in afwerking. Dus dure eiken vloeren, 0,5 miljoen schouwrenovatie, gordijnen, tuintje aanleggen, tropisch hout in badkamer, enz. Haar schenking was gewoon een handgift waarna ze een aangetekend schrijven aan haar ouders richtte voor ontvangst.



Nu dit geld heeft niets meer bijgedragen aan de echte verbouwing, het was enkel in de laatste afwerking. het huis was volledig in orde voor ze geld investeerde en ook lag er overal vloer (laminaat en tapijt).

Nu is mijn 1ste vraag, als wij het huis verkopen, krijgt ze dan zoiezo haar 6 miljoen terug, of enkel de meerwaarde op het huis die er door die 6 miljoen gekomen is?

vraag 2: klopt het dat "inrichting" van een huis het minste een huis doet stijgen in waarde? (dure moluren laten trekken, laminaat uitbreken en er eik leggen, pas getegelde badkamer uitbreken en er tropisch hout leggen, voor 3000 euro gordijnen hangen, inbouwspots van 100 euro ipv 30 euro,...)

vraag 3: gelden die van haar schenking in "het zwart" aan vakmannen is gegeven voor werken, kan dat ook nog een meerwaarde genereren?

vraag 4: wat is de bewijslast die ze moet aanvoeren om aan te tonen dat het haar geld is? als we facturen moesten betalen voor bv. een vloer, dan stortte ze een deel van het schenkingsgeld van haar persoonlijke rekening op onze gezamelijke zichtrekening, en betaalde dan de factuur


Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Stein
Topic Starter
Berichten: 3

#2 , 24 mar 2006 12:03

iemand meer info hierover?

Bedankt bij voorbaat

gescheiden vaders

#3 , 24 mar 2006 19:20

ik denk niet dat er iemand durft antwoorden: daarvoor is het dossier veel te ingewikkeld.

misschien kan je best een afspraak maken bij de notaris die jullie aankoopakte opgemaakt heeft. Vraag vooraf aan je toekomstige ex of de notaris meteen mag optreden als jullie beider scheidingsbemiddelaar.

Reclame

Stein
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 28 mar 2006 12:25

Misschien kan er iemand op toch 1 vraagje een antwoord geven?

Dit is de belangrijkste:

"Kan mijn partner het geld dat ze als schenking heeft gekregen, en in onze verbouwing heeft gestoken volledig opeisen, of enkel de meerwaarde die dat geld heeft teweeggebracht aan het pand?"

Dank bij voorbaat!

sperwer
Berichten: 1155

#5 , 28 mar 2006 13:04

dit zijn dingen waar juristen zelfs GEEN duidelijk antwoord op kunnen en mogen geven, omdat er te veel dingen zijn die hier mee spelen.

en wat de meerwaarde van het huis aangaat. deze word vaak bepaald door de afwerking en niet door de ruwbouw.

albertmotar
Berichten: 129

#6 , 02 apr 2006 18:48

Ik stel mij ook die vraag meer nog mijn ouders hebben ongveer een 3 miljoen overschrijvingen gedaan voor werken en steun kan ik terug doen vorderen door hen en zo mijn vrouw minder kans doen krijgen om aanspraak op het huis te hebben.
Zie bericht "eigen uren... van zondag 2/04

mvg

Terug naar “Echtscheiding”