echtscheiding

wivi
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

echtscheiding

#1 , 10 mei 2019 20:46

Ik heb een gewoon echtscheidingsprocedure gehad met niks abnormaal dat op 12 maanden is afgehandeld, ik had op voorhand gevraagd wat mij dit zou kosten ,de schatting was een 3 tot 4000 euro.
Ik moet 9700 euro betalen en heb een voorschot betaald van 1200 euro dat is samen 10900 euro ,ik ben daar ni goed van,en nu is mijn vraag kan dat ,mag dat ,en wat kan ik hier aan doen ???? aub

grt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 10 mei 2019 21:01

Je kan dit voorleggen bij orde van advocaten . Doch hun vrienden advocaten oordelen dat het teveel is of niet . Ik laat hun oordeel raden .

Mathieu Rutten

#3 , 10 mei 2019 22:50

Kan hier iemand een serieus antwoord op geven?

Reclame

willyboy
Berichten: 897

#4 , 11 mei 2019 09:55

En waarom zou dit niet juist zijn ?
Wanneer er betwisting ontstaat tussen de advocaat en de cliënt over het in rekening gebrachte ereloon of de aangerekende kosten, kan dit conflict met tussenkomst van de Orde van advocaten worden beslecht. Ook hierover vindt u de nodige toelichting.

willyboy
Berichten: 897

#5 , 11 mei 2019 10:00

Het gerechtelijk wetboek (art. 446 ter) bepaalt dat de advocaat het ereloon begroot met de bescheidenheid die van zijn functie moet worden verwacht. Dit ereloon moet met een billijke gematigdheid worden vastgesteld.

De wettelijke criteria die daarbij worden aangereikt zijn onder meer de belangrijkheid van de zaak en de aard van het werk.

Ondanks de noodzaak aan transparantie bij de cliënten om te weten op welke wijze het ereloon wordt begroot, kan de Orde van advocaten niet overgaan tot tarifering of tot het opleggen van vaste criteria. In het verleden werden daartoe initiatieven genomen door de onderscheiden balies en door de Nationale Orde van advocaten. Evenwel, gelet op het Europees mededingingsrecht worden deze tarieven of criteria geïnterpreteerd als prijsafspraken, wat verboden is en concurrentiebeperkend zou werken. Dit is vaste Europese rechtspraak.

Naast de wettelijke criteria van de belangrijkheid van de zaak en de aard van het werk, heeft de rechtspraak ook andere criteria toegevoegd, zoals het bereikte resultaat, de onderlegdheid van de advocaat, de urgentie of de vermogenstoestand van de cliënt. Ook andere criteria kunnen bepalend zijn.

De eenzijdige partijbeslissing moet door de advocaat wel met de vereiste discretie worden uitgeoefend, nadat hij vrij de methode of methoden heeft gekozen volgens welke hij zijn erelonen vaststelt. De rechtbank en de raad van de Orde behouden daarover een marginaal toetsingsrecht, met name om na te gaan of de methode die gekozen werd, niet strijdig is met de goede trouw. Dit betekent dat de rechtbank ook kan nagaan of de begroting van het ereloon door de advocaat niet kennelijk onredelijk is geweest.

Om betwistingen te voorkomen, is het meer dan aangewezen en in het geval van consumenten zelfs verplicht, om vooraf duidelijke afspraken te maken.

Artikel XIV.3 Wetboek Economisch Recht bepaalt dat de beoefenaar van een vrij beroep ten aanzien van een consument op een duidelijke en begrijpelijke wijze informatie moet verstrekken, indien die informatie al niet duidelijk is uit de context, zo onder meer (art. 14.3.3° W.E.R.) inzake de prijs van het product, de dienst of de manier waarop de prijs moet worden berekend. Concreet betekent dit dat de advocaat ten aanzien van de consument (dus niet ten aanzien van de onderneming of de handelaar) verplicht is om voorafgaand aan zijn optreden op een begrijpelijke wijze informatie te verstrekken over de begroting van zijn ereloon.

Ten aanzien van de onderneming of handelaar geldt dezelfde verplichting, doch enkel wanneer de cliënt hierom vraagt.

Om moeilijkheden van bewijs te voorkomen , is het aangewezen dat de advocaat deze afspraak steeds vooraf maakt en

Mathieu Rutten

#6 , 11 mei 2019 11:49

Willyboy,
het ging om je aanvulling:
Doch hun vrienden advocaten oordelen dat het teveel is of niet . Ik laat hun oordeel raden .

willyboy
Berichten: 897

#7 , 11 mei 2019 12:38

Is dat niet zo ? Ik had de ervaring al 2x in mijn leven . Wie oordeelt of rekening klopt of niet ? Het zijn advocaten van zelfde balie . Morgen zijn zij aan de buurt .
Ik weet dat het voor u lastig is ...maar ons kent ons .
Je mag mijn bericht ook schappen als je wil .

wivi
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 mei 2019 14:19

Ok bedankt,maar dat is toch echt héél veel dat is 10900 euro hé???
Dus de vraag was eigenlijk , wat is denormale prijs van een scheiding zonder complicaties.de notaris stort het bedrag waar ik recht op heb naar advocaat. 19700 euro
Hij stelt de betaling als volgt voor
Hij stort daar van 10000 euro op mijn rek.
Daarvan moet ik terug 5000 euro cache aan hem betalen ,en als hij dat ontvangen heeft stort hij nog eens 6000 euro zodat ik volgens hem minder btw moet betalen
Vind dit echt allemaal raar.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 11 mei 2019 14:33

Dat is fraude - hopelijk is dat niet mondeling gedaan.
Gesprekken opnemen als u er aan deelneemt
Of u moet van de contant betaalde sommen een ontvangstbewijs hebben gekregen.

Mathieu Rutten

#10 , 11 mei 2019 16:06

Ik bekijk het louter mathematisch:

U stelt:
Ik moet 9700 euro betalen en heb een voorschot betaald van 1200 euro dat is samen 10900 euro

U moet dus 9.700 euro nog betalen.

De notaris stort 19.700 euro aan uw advocaat.
De advocaat stort daarvan 10.000 euro op uw rekening
19.700 - 10.000 = 9.700 euro

Het door u verschuldigde bedrag aan de advocaat.

U stort nu 5.000 euro terug en krijgt 6.000 euro in de plaats.

dit betekent voor u een winst van 1.000 euro.

U heeft uiteindelijk 10.900 - 1.000 euro = 9.900 euro betaald, BTW inclusief.

wivi
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 mei 2019 18:47

Ja inderdaad 9900 als ik akkoord ga met het zo te doen ,anders kost het mij 10900 euro ,maar mondeling had hij gezegd tussen de 3 en 4000 euro plus btw????
Daarom mijn vraag ,wzt kost een procedure van een normaal echtscheiding????

Terug naar “Echtscheiding”