Bijzondere kosten onbetaald

Anoniemie
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Bijzondere kosten onbetaald

#1 , 10 mei 2019 12:15

Goedemiddag,

Volgens het vonnis zijn beide ouders verplicht om 50/50 te betalen wat betreft de bijzondere kosten.
Jammer genoeg wordt deze kost door mijn ex-partner niet betaald.

Zijn er andere opties dan onmiddellijk het vonnis te gaan betekenen?
Zowel ik als mijn ex hebben het financieel moeilijk waardoor ik niet zomaar wil gaan betekenen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mei 2019 13:36

Staat daar ook op dat deze kosten in overleg moeten worden gedaan en is dit gebeurd? Helemaal niet betalen is uiteraard niet mogelijk. Natuurlijk als u beslist een iphone X te kopen terwijl uw partner slechts akkoord was met 'maar' een iphone 8

Anoniemie
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mei 2019 14:22

Staat daar ook op dat deze kosten in overleg moeten worden gedaan en is dit gebeurd? Helemaal niet betalen is uiteraard niet mogelijk. Natuurlijk als u beslist een iphone X te kopen terwijl uw partner slechts akkoord was met 'maar' een iphone 8
Deze kosten kunnen niet in overleg gemaakt worden, het betreft facturen van het ziekenhuis en de dokter. Er is geen discussie, mijn ex betwist de facturen ook niet maar geeft aan ze gewoon niet te kunnen betalen.

Reclame

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 mei 2019 14:25

Oke als er al geen discussie is als deze kosten als bijzondere kosten worden aangemerkt is het relatief eenvoudig. U heeft een vonnis en dit kan je laten uitvoeren door een deurwaarder. U bent zelf in de beste positie om in te schatten waarom de vader niet kan of wil betalen.
Een kei kun je niet stropen natuurlijk.

Anoniemie
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 mei 2019 14:40

Bedankt voor je reactie!

mijn ex kan de factuur gewoon niet betalen, in dit geval is het niet slim om te gaan uitvoeren aangezien ik dan zelf mag opdraaien ervoor.

Er is enkel nog een discussie over eventueel alimentatie.
Momenteel wordt er geen alimentatie betaald, ikzelf werk voltijds en mijn ex is werkloos en is het recht op werkloosheidsuitkering deels verloren.
De verblijfsregeling is 50/50 (week om week) en het kindergeld gaat naar mijn ex.

Natuurlijk verdien ik een stuk meer, maar dat komt omdat ik gewoon voltijds werk, maar ik ben maar een gewone arbeider en kom niet toe met mijn loon (door o.a. maandelijkse ziekenhuiskosten van het kind). Hopelijk houdt de rechter rekening met het feit dat mijn ex wel gewoon in staat is om te werken, want als hij/zij enkel kijkt naar de inkomen ben ik in het nadeel, ondanks dat ik nu alles op mijn eigen moet betalen.

Is er een alternatief dan te gaan uitvoeren?

Mathieu Rutten

#6 , 10 mei 2019 15:55

Wat bedoelt u dat mijnheer zijn werkloosheidsuitkeringen deels is verloren? Werd al verhoogde kinderbijslag voor uw kind overwogen? Ik raad u aan om uw man te verwijzen naar de sociale dienst van het OCMW, de sociale dienst van zijn ziekenfonds of het CAW, verminderde ziektekosten, persoon ten laste voor de werkloosheidsuitkeringen enz... Zelf wil ik u verwijzen naar het OCMW om na te gaan of u in aanmerking komt voor een uitkering uit de DAVO.

Veel succes.

Groetjes,

Thieu Rutten
(pensioen)deskundige

Terug naar “Echtscheiding”