Inkopen geërfde woning

shanas
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Inkopen geërfde woning

#1 , 09 mei 2019 13:25

Hierbij een schets van de situatie:
In 2009 heb ik een woning geërfd van mijn vader samen met mijn zus. In 2013 ben ik gehuwd en op dat moment uit onverdeeldheid getreden met mijn zus. Waarde woning was 250.000 euro en er was nog een openstaand krediet van 50.000 euro dat we beiden hebben afgelost. Mijn zus had dus 100.000 euro en ik de woning. Om mijn zus uit te kopen ben ik samen met mijn man een hypothecair krediet aangegaan voor 260.000 euro, waarmee we voor 120.000 euro verbouwd hebben. De woning is nog steeds niet af en wordt nu maar op 310.000 euro geschat.
We hebben ook een herziening van het krediet gedaan, waardoor er nu nog 244.000 euro openstaat.
De woning is verdeeld waarbij 79% van lijnbus en 21% van hem. Er is echter een enorme minwaarde ontstaan dus vind ik het ergens niet eerlijk dat ik hem 21% moet betalen, want hij heeft er nooit iets ingestoken en ik heb de woning geërfd.
Hoeveel moet ik mijn man nu betalen als ik het wil inkopen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 09 mei 2019 13:34

U moet eerst bepalen voor hoeveel uw man mede-eigenaar is van het huis.
Ik veronderstel voor één vierde aangezien de helft reeds van u was en de andere helft werd gekocht door beiden samen?
Daarna moet er nog een verrekening komen voor de bijdrage van uw man in de renovatiewerken en afbetalingen.
Ik vrees dat het geen eenvoudige puzzel wordt. Maar ook ingewikkelde puzzels zijn oplosbaar.
Laatst gewijzigd door asperger op 09 mei 2019 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 09 mei 2019 13:35

Type huwelijkscontract of is het wettig samenwonen al of niet met samenlevingscontract of feitelijk samenwonen.
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 09 mei 2019 18:33

Dit lijkt mij de aangewezen verdeling:

Initieel had jij 197k€ (79%) van de woning en hij 52k€ (21%). De lening was 50-50

Hamvraag is hoeveel duurder het huis zou geweest zijn tien jaar later zonder,renovatie. Dat zou wel eens die 50-60k€ kunnen zijn zodat de verdeelsleutel ongewijzigd blijft. Er is dan dus geen meerwaarde door gemeenschappelijke renovatie die 50-50 zou verdeeld worden.

Bij een verkoopwaarde van 310k€ is dan 245k€ van u en 65k€ van hem maar er staat nog een gemeenschappelijke lening open van 244k€ die je elk de helft moet betalen. Bij verkoop zou jij 123k€ overhouden (245-122) en heeft hij een schuld aan de bank van 57k€ (65-122). Als jij de lening volledig overneemt staat hij voor 57k€ bij u in het krijt. Als je verkoopt zal de bank die schuld bij jou afnemen. In beide gevallen moet hij je dus geld (als er geld is ...)

Cijfers onder voorbehoud. Ook zijn er nog correcties te doen voor kosten ed. Er is blijkbaar veel geld verdronken in de renovatie maar da s een andere discussie.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 09 mei 2019 20:31

Die eigendomsverhouding zou ik toch maar eens bij de officiële bron navragen. Uit mijn ervaring durf ik stellen dat die woning voor 100 % van de vrouw is.
Wat niet wil zeggen dat de man geen recht heeft op een vergoeding voor het mee afbetalen van de lening en derg. meer. In voorkomend geval heeft de gemeenschap kosten betaald voor het eigen vermogen van de vrouw.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 09 mei 2019 20:45

Mijn bewering : Eén en ander staat in art 1400 burgerlijk Wetboek
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

shanas
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 mei 2019 21:54

Danku voor de info! Ik dacht dat het als volgt zou berekend worden als de woning geschat wordt op 310.000 euro: 310.000 - 244.000 = 66.000 en daar dan 29% van is 19.140€, omdat die percentages (71 vrouw en 29 man) in het huwelijkscontract staan. Maar als ik,het goed begrijp denken jullie dat er andere mogelijkheden zijn? Want dan lijkt het mij wel de moeite om een advocaat te nemen.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 mei 2019 17:05

Kunt u de passage van die percentages hier eens letterlijk plaatsen? Dan kunnen we misschien verder helpen en meer duidelijkheid scheppen.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 14 mei 2019 17:40

Nogmaals : TS zou eerst bij Registratie of via myMinFin moeten te weten komen welke de officiële eigendomsverhouding is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Echtscheiding”