onduidelijkheid rond kindergeld

Gebruiker36
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

onduidelijkheid rond kindergeld

#1 , 05 mei 2019 19:46

Wij gaan scheiden en hebben nog 1 discussiepunt; graag jullie mening. Onze zoon van 15 verblijft vanaf nu full-time bij de mama, in het weekend - of als hij zin heeft - komt hij bij mij op bezoek en eten we samen en blijft hij nog een paar uurtjes....Ik betaal een vast bedrag alimentatie voor de verblijfsgebonden kosten, we storten samen een vast bedrag op de kinderrekening voor de niet verblijfsgebonden kosten. Dus alle kosten worden betaald.... Nu is er discussie over het kindergeld.....Hoort dit kindergeld thuis op de kindrekening en dient dit als financiële steun voor beide ouders of wordt het kindergeld gestort op de persoonlijke rekening van de mama?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 05 mei 2019 20:19

Aan wie wordt de kinderbijslag effectief uitbetaald?
De persoon aan wie de gezinsbijslag wordt betaald noemt men de "bijslagtrekkende".

De kinderbijslag wordt meestal betaald aan de moeder van de kinderen.
Het kraamgeld kan echter uitsluitend aan de moeder van het kind betaald worden.

Als de moeder niet in het gezin is, wordt de kinderbijslag betaald aan de persoon die de kinderen werkelijk opvoedt (als gescheiden levende ouders samen het ouderlijk gezag uitoefenen is een andere regeling voorzien ).

Wanneer de ouders gescheiden leven en samen het ouderlijke gezag over hun kinderen uitoefenen terwijl de kinderen door één van hen worden opgevoed, blijft de kinderbijslag verder betaald aan de moeder.
Indien de kinderen bij de vader gedomicilieerd zijn, kan deze op eenvoudige vraag zelf bijslagtrekkende worden.

Gebruiker36
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mei 2019 20:53

Waarvoor dient het kindergeld eigenlijk? Ik betaal alimentatie voor niet verblijfsgebonden kosten, ik betaal een bedrag op de kindrekening voor verblijfsgebonden kosten, dan heb ik toch ook recht op de helft van het kindergeld?

Reclame

Roosje987
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 mei 2019 12:02

kinderbijslag dient als steuntje in de rug voor de ouder. de moeder zorgt fulltime voor haar zoon en deze zal meer dan genoeg kosten hebben ondanks allimentatie.
ik zelf ontvang ook het volledige kindergeld en mijn ex betaald 2/3 vd buitengewone kosten.
maar dit dekt absoluut niet de kosten die ik heb hoor.
je kan alimentatie trouwens bij de belasting opgeven dan krijg je veel terug.

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#5 , 06 mei 2019 12:50

Kindergeld is géén exclusief recht van de moeder. Kindergeld is bedoeld om de kosten van kinderen te helpen dragen.

Hoe zijn jullie aan het bedrag alimentatie (voor verblijfsgebonden kosten) gekomen? Om tot een correct bedrag te komen - en dat ook te motiveren in je overeenkomst - houd je best rekening met kindergeld en andere sociale voordelen.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Gebruiker36
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 mei 2019 16:56

we zijn naar een bemiddelaar gegaan, die heeft op basis van ons loon de alimentatie berekent,die heeft geen rekening gehouden met het kindergeld of andere sociale voordelen, ik betaal dus alimentatie om ALLE verblijfsgebonden kosten te betalen en ik betaal een vast bedrag voor ALLE niet verblijfsgebonden kosten te betalen, ik begrijp niet waarom sommigen dan zeggen dat het kindergeld voor de volle pot voor de mama zou zijn, ik betaal toch reeds alimentatie voor de verblijfsgebonden kosten en ik betaal toch al voor de niet verblijfsgebonden kosten? Kindergeld lijkt me dan een eerlijke duw in de rug voor BEIDE ouders, los van waar de kinderen verblijven?

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#7 , 06 mei 2019 21:55

we zijn naar een bemiddelaar gegaan, die heeft op basis van ons loon de alimentatie berekent,die heeft geen rekening gehouden met het kindergeld of andere sociale voordelen, ik betaal dus alimentatie om ALLE verblijfsgebonden kosten te betalen en ik betaal een vast bedrag voor ALLE niet verblijfsgebonden kosten te betalen, ik begrijp niet waarom sommigen dan zeggen dat het kindergeld voor de volle pot voor de mama zou zijn, ik betaal toch reeds alimentatie voor de verblijfsgebonden kosten en ik betaal toch al voor de niet verblijfsgebonden kosten? Kindergeld lijkt me dan een eerlijke duw in de rug voor BEIDE ouders, los van waar de kinderen verblijven?
In deze werkwijze kan ik me ook niet echt vinden, tenzij dat uitdrukkelijk op vraag van cliënten zou zijn.
Is er ook geen rekening gehouden met de periodes dat uw zoon bij u verblijft?

Vraag de bemiddelaar zijn berekeningswijze toe te lichten of een tool te gebruiken, zoals bv de onderhoudsgeldcalculator van de gezinsbond of van Pareto.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Mathieu Rutten

#8 , 06 mei 2019 22:29

Als ik u intro lees dan gaat het toch wel om een zeer kort weekend. Het gaat om een jongen van 15 jaar, dus echt een puber. Als ik u goed begrijp is uw zoon slechts enkele uren per week bij de vader en voor de rest van de week, 24 uur op 24 bij de moeder. Maak eens een gemiddelde wat je per maand uitgeeft aan je zoon alle kosten inbegrepen, zonder rekening te houden met de kinderbijslag en zet dit hier op het forum zodat iedereen zich een objectief beeld kan vormen van je situatie. Misschien ook even aangeven wat de moeder uitgeeft.

Gebruiker36
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 mei 2019 10:29

Mijn zoon is inderdaad 'slechts' een halve dag per week bij mij, hij verblijft 100 procent bij de mama omdat we er samen voor gekozen hebben om niet elke week met valiezen te slepen,... dit is een keuze van de mama, papa EN de zoon. Ik betaal dan ook (volledig terecht) een bovengemiddelde alimentatie voor de verblijfsgebonden kosten, dit is zo berekend en ik heb hier vrede mee. Voor de niet verblijfsgebonden kosten is er ook een berekening gemaakt - en ook daar betaal ik volgens berekening het nodige voor. Dus alle kosten worden betaald ongeacht of mijn zoon nu 100 procent bij de moeder woont of niet. Het gaat hier nu om het kindergeld. Ik zie niet in waarom dat dit aan de moeder moet gestort worden? Ik betaal toch al verblijfsgebonden en niet-verblijfsgebonden kosten? Er zijn geen kosten meer die de moeder extra zou hebben. Dan is het toch logisch dat het kindergeld op de kindrekening wordt gestort?

driss
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 mei 2019 12:21

ik begrijp uw reactie, echter kindergeld wordt volgens mij gezien als een "eerste" vorm van tegemoetkoming aan de persoon met het laagste inkomen en/of met de meeste verblijfsgebonden kosten (waar het kind dus het langste verblijft);
in een vonnis zal de rechter dat ook zo motiveren en zal daar zwart op wit instaan "het kindergeld komt toe aan X.." en "voor de overige kosten betaalt Y aan X maandelijks de som van..."
maar als ik het goed begrijp heeft de bemiddelaar dat overgeslagen of vergeten;
in dat geval zou u inderdaad recht hebben op de helft van het KG maar gemakkelijker lijkt mij dus dat (de helft) van het kindergeld van uw maandelijkse alimentatie wordt afgetrokken, maar dat dat ook in een getekende overeenkomst wordt opgenomen.
Omdat het KG altijd wordt uitgekeerd aan de persoon waarbij het kind gedomicilieerd is hebt u daar geen vat op; wanneer uw ex bij wijze van spreken 3x het KG op de gemeenschappelijke rekening stort en het dan weer voor zich houdt kunt u weer opnieuw achter de feiten aanlopen...
Want wettelijk gezien mag u op eigen initiatief de overeengekomen alimentatie niet verminderen om welke rechtschapen reden (zie bv. hierboven) dan ook; betaalt u bv. 300 euro alimentatie en trekt u daar 60 euro KG af, dus betaalt u "maar" 220, dan kan uw ex zonder meer naar een deurwaarder stappen en u in gebreke stellen voor achterhouden alimentatie; dat is een zware tenlastelegging die u in de problemen brengt moest eea. voor de rechtbank komen, dus ik zou dat zeker proberen te vermijden! gr, Dr.

Mathieu Rutten

#11 , 07 mei 2019 14:46

300 - 60 = 240 en geen 220....Vergeet niet dat bij achterstallig onderhoudsgeld loonbeslag zonder beperking kan gelegd worden....Indien betrokkene het niet mee eens is, moet er een nieuwe overeenkomst gemaakt worden. Mevrouw moet niet akkoord gaan met mijnheer en dit zou tot een rechtszaak kunnen leiden met alle gevolgen van dien. Laat hier ook een beetje het redelijke meespelen.

Fons54
Berichten: 445

#12 , 08 mei 2019 15:15

Er is nog geen overeenkomst...

Terug naar “Echtscheiding”