Huis verkopen na 2 jaar, vraag over uitkopen

jeffreyluyten
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huis verkopen na 2 jaar, vraag over uitkopen

#1 , 30 apr 2019 22:31

Hallo, wegens omstandigheden gaan ik en mijn vriendin uit elkaar.
Het is nu zo dat we 2 jaar in het bezit zijn van een woning.
Zij wilt hier graag blijven wonen, dus zou ze mij moeten uitkopen.
Hoe werkt dit juist ? Ons huis was 245 000 waard, nu iets van 270 000, het afbetaalde bedrag is 24000 euro.
Mijn vriendin heeft de notaris kosten en het klein beschrijf betaald. Dit was iets van 21000 euro. Ik heb geen inleg ( 100 % geleend )
Hoe gaat dit in zijn werk ? Alvast bedankt voor de uitleg !

Mvg, Jeffrey

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 01 mei 2019 12:46

Een waardevermeerdering van zo n 10% op 2 jaar lijkt mij optimistisch ingeschat. Tenzij er natuurlijk structureel gerenoveerd werd en/of het pand in een supergegeerde omgeving ligt.

24.000€: dit is waarschijnlijk wat je op 2 jaar afbetaalde. Dit is voor een groot deel intrest. Kijk in de aflossingstabel hoeveel kapitaal terugbetaald werd. De helft daarvan is voor u maar je moet haar nog wel de helft van de 21.000€ aankoopkosten betalen die mogelijks (deels) gecompenseerd wordt door meerwaarde ... 10% meerwaarde lijkt me veel ...

Ga langs bij de notaris (die je toch nodig hebt om de akte van overname te schrijven) maar t ziet er naar uit dat een faire afgift er een is waarbij jij weinig tot niets krijgt.

jeffreyluyten
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 mei 2019 20:03

Er zijn inderdaad renovatie werken gebeurd, 5000 euro voor een gasleiding te leggen en een nieuwe CV ketel, zonnepanelen voor 3500 kwh (6000 euro), en een vochtige muur die werd geboord en opgespoten(2000 euro), en dan ook nog de tuin waar een loods stonden hebben we afgebroken waardoor er 50 m2 is vrijgekomen aan grond(2000 euro ) dus in totaal z'on 15000 euro aan renovatie kosten. Ik zou het niet erg vinden moest ik niets krijgen. Dat zou zelfs ideaal zijn. Ik hoop gewoon dat ik geen grote som hoef neer te leggen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”