mama eist opeens geld voor de kinderen

andy666
Topic Starter
Berichten: 54

mama eist opeens geld voor de kinderen

#1 , 27 apr 2019 17:47

Een tiental jaar geleden ben ik gescheiden en sindsdien zijn er regelmatig problemen met mijn ex-vrouw.
Er is een EOT met daarin co-ouderschap zonder dat er een onderhoudsbijdrage verschuldigd is aan één van de partijen.
We hebben 2 kinderen en elke ouder heeft 1 kind ten laste. Het kindergeld komt op één rekening en wordt dan verdeeld over beide ouders. Sedert een jaar of 2 is mijn ex invalide en krijgt ze daarvoor 185€ extra kindergeld. Dit bedrag gaat al integraal naar haar.
Bij de scheiding heb ik haar uitbetaald voor de woning (77.500€ terwijl ik eigenlijk maar een goeie 63.000€ had moet betalen als ik keek naar de waarde van de woning en de openstaande lening) maar dit geld heeft ze al volledig opgedaan.

Vorige week krijg ik opeens een mail van mijn ex haar vierde pro deo advocaat waarin deze eist dat beide kinderen op mijn vrouw haar naam komen (scheelt mij 80€ loon en 1520€ belastingsvoordeel)en wil ze ook nog eens het volledige kindergeld voor haar alleen.

In de brief staat dat ik in grote luxe leef (ik ben nochtans een gewone werkmens) en dat ik sedert kort ook kostendelend samenwoon om dat ik vorig jaar opnieuw gehuwd ben. Ik ben inderdaad opnieuw gehuwd maar de woning staat op mijn naam (omdat deze later integraal naar de kinderen gaat) en ik betaal dan ook alle kosten voor deze woning alleen..

Ik heb zelf eens de berekening gemaakt en als ik mijn loon neem met alle kosten eraf hou ik per maand exact evenveel over als mijn ex-vrouw (vermits ze een sociale woning heeft en bijna geen huur betaald, 185€ extra kindergeld heeft). Hierbij hou ik dan nog geen rekening met alle andere voordelen die ze nu als invalide heeft (korting op elektriciteit, internet, gas,...)

Ik heb bewijzen van de afgelopen 10 jaar dat ze geld langs ramen en deur buitensmijt: elk jaar verhuizen met firmawagen, opnieuw decoreren, aankoop (en daarna weggeven) van dure Sphynx katten en Deense doggen, huwelijksreis met privé butler,...) Maakt dit een verschil uit voor de rechtbank?

Mijn ex beweert dat ze geen geld heeft om met de kinderen iets leuks kan doen. Toen ze echter met haar tweede man samen was deed ze ook niets met de kinderen en nu ze een nieuwe vriend heeft is er blijkbaar alleen geld om enkel iets met die vriend te gaan doen en niet met de kinderen...

Nu, de vraag is: wat is de kans dat de pro deo advocaat zo'n zaak kan winnen?
En is mijn berekening die ik maak juist (alle werkelijke inkomsten optellen en dan alle uitgaven aftrekken en dan kijken hoeveel je effectief over houdt), of werkt een rechtbank met een specifieke berekening?

Extra pijnlijk: ik weet dat mijn ex in het zwart bijklust (strijken en poetsen). Als ik haar echter ga overdragen dan breng ik daar andere mensen mee in de problemen en als ze hierdoor haar uitkering kwijt raakt dan moet ik daar uiteindelijk misschien ook nog voor opdraaien. Maar het kan toch niet zijn dat ze doodleuk mag gaan bijklussen en ik dan maar kan blijven betalen?

En wat als deze klacht opnieuw verdwijnt zoals bij de vorige advocaten? Kan ik er ergens voor zorgen dat mijn ex niet gewoon naar pro deo advocaat 5, 6, 7 of 8 stapt met een zielig verhaal totdat ze iemand vindt die haar zaak wel wil aannemen? Kan ik dit ergens voorkomen? Of moet ik gewoon altijd bang blijven afwachten totdat de kinderen groot zijn?

Ikzelf ben na 10 jaar echt op. Ik ben het gepest, de leugens en het bedrog moe en ik word er echt letterlijk ziek van. Zit al meer dan week met zware migraine aanvallen :-(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5408

#2 , 27 apr 2019 18:52

Reactie onder voorbehoud: ga vooral niet in discussie met die advocaat. Reageer niet op dergelijke blufpokermails (maar hou de mails wel bij). Pas de EOT toe; niets minder maar ook niets meer.

Als je gedagvaardt zou worden neem je (helaas) best ook een advocaat om je te verdedigen. Normaal zijn wijzigingen in inkomsten na de scheiding (bv hertrouwen of samenwonen) geen reden om meer alimentatie te verkrijgen. Elk bouwt immers z n eigen leven daarna verder uit. Op die reden zou k ook dat zwartwerk niet overdragen.

Etak
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 apr 2019 19:19

Beste,
Ik wens je veel suc6
Ikzelf ben een vrouw, maar ik kan je zeggen dat je als man, veel lotgenoten hebt, die hetzelfde circus ondergaan.
Ik kan maar 1 raad geven, geef de strijd niet op, geef je niet gewonnen, hebben ze meer centennodig, moeten ze er maar voor werken, zoals zovelen doen!

Reclame

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 apr 2019 10:09

Vanuit mijn ervaring: veranderende omstandigheden kunnen de financiële dialoog opnieuw openen. Afhankelijk van hoe veranderend die omstandigheden zijn uiteraard, wat het uitgangspunt was en hoe ze geëvolueerd zijn.
Om het concreet te maken: als partner 1 zonder werk zit bij de scheiding (geëvolueerd uit zorg voor de kinderen) en daardoor een kind-alimentatie krijgt toegewezen omdat partner 2 wél werk heeft; en dat evolueert naar een situatie waar partner 1 opnieuw werk vindt en/of nieuwe relatie aangaat: dan kan dat leiden tot het herbekijken van de financiële situatie.

Terug naar “Echtscheiding”