financi?le troubles co-ouderschap

adelheid
Topic Starter
Berichten: 18
Locatie: Oostduinkerke

financi?le troubles co-ouderschap

#1 , 22 mar 2006 11:33

Dag
Ik ben 3,5 jaar gescheiden, er zijn 4 kinderen in co-ouderschap (bi-locatie week/week). Wij moeten evenveel bijdragen in de onkosten voor de kinderen, we beheren samen een rekening waar het kindergeld op komt en alle andere kosten worden bijgehouden in een schriftje dat heen en weer gaat. Elk heeft daar zijn 'rekening-courant', voor uitgaven die cash gebeuren. De bedoeling is dat dat ongeveer in evenwicht blijft. Heeft de ??n heel wat meer cash uitgaven gedaan uit eigen zak, dan mag die dat compenseren en geld afnemen van de kinderrekening, indien mogelijk. In theorie is dit mooi, maar het werkt niet. Zo heeft mijn ex onlangs een ongeoorloofd bedrag van de kinderrekening gehaald, zonder verwittigen, zonder reden en dit terwijl er nog openstaande fakturen van de kinderen (logopedie onbetaald sinds oktober 2005!) liggen. Hij doet de boekhouding van de kinderen omdat ze bij hem gedomicilieerd zijn, maar verwaarloost ze. Ook heb ik ontdekt dat hij sjoemelt met de doktersbriefjes... De dokter/tandarts wordt integraal met geld van de kinderrekening betaald, maar af en toe laat mijn ex de terugbetaling door het ziekenfonds naar eigen rekening gebeuren... Terwijl alle terugbetalingen naar de kinderrekening moeten gebeuren, dat spreekt voor zich. Ook was er een afspraak om uitgaven die we cash doen en in het schriftje op onze rekening-courant schrijven, te staven met kastickets en betalingsbewijsjes. Dit doet hij niet. Soms noteert hij dat hij een van de kinderen geld heeft gegeven (bij voorbeeld om uit te gaan) en bij navraag blijkt dat dan niet te kloppen of het bedrag klopt niet. Kortom, er is geen vertrouwen en geen transparantie. Ik probeer dit aan te kaarten bij hem via het schriftje, maar hij negeert. Communicatie tussen ons is onmogelijk, de relatie is te veel verzuurd. (We zijn ook aan het vechten voor de vereffening/verdeling) Ik heb hem al aangeschreven, maar hij negeert. Wie heeft tips om uit dit slop te geraken? Heb ik rechten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
moemie
Berichten: 10
Locatie: Antwerpen

#2 , 27 mar 2006 13:06

Beste mevrouw,

Zoals U zelf hebt mogen ondervinden is het gezamenlijk beheren van zo een rekening erg ondoorzichtig. Is dit iets dat u overeengekomen bent in de echtscheidingsakte?of is dit iets dat jullie mondeling zijn overeengekomen?
In mijn situatie- EOT (4 kinderen in bi-locatie week om week) kinderen staan ook gedomicilieerd bij mijn ex-man.- werd er overeengekomen dat wij maandelijks elkaar de onkosten zouden afgeven (hij betaalt 2/3 ik 1/3) MET stavingsdocumenten. Indien geen bewijzen , dan ook geen betaling. De onkosten waarover het gaat zijn dan ook steeds bewijsbaar, het gaat hier niet om zakgeld (hij is per slot van rekening vrij te geven wat hij wil ) maar wel om schoolrekeningen , en andere zware kosten. Het is zelfs zo dat wij bv. beiden al , zonder dit bij de andere in rekening te brengen voor de kinderen nieuwe schoenen en kledij kochten.
Wat de doktersonkosten betreft worden die betaald door diegene die ermee naar de dokter gaat en voor de tussenkomst door het ziekenfonds meld ik bij afgifte aan het het ziekenfonds dat dit op mijn rekening dient te worden gestort (wat zij ook doen) eigenlijk is dit heel eenvoudig diegene die met de kinderen naar de dokter gaat heeft uiteindelijk ook het doktersbriefje. Indien je daar iets van wil terugtrekken van Uw ex-man kan u hem ter staving steeds een kopie bezorgen het overzicht van de terugbetaling dat u van het ziekenfonds krijgt (of kan opvragen).
Hoop dat ik u hiermee een beetje vooruit heb geholpen.

vriendelijke groeten

JustMe4You
Berichten: 28
Locatie: Antwerpen

#3 , 28 mar 2006 10:13

Bij onze EOT was een kinderrekening (waar de kinderbijslag opgestort werd via ex) voorzien met max 75 euro afhaalbedrag, meer afhalen eerst over??nkomen, enkel voor school- en medische doeleinden, doch werd deze rekening geplunderd door ex, en later zelfs afgeschaft (kinderbijslag hield ze gewoon bij)...ik heb hier niets tegen kunnen ondernemen, ondanks haar foutieve afhalingen (onjuiste bedragen, allerlei doeleinden,..) enz.. Ik vond dit eerst een goede regeling doch moeten beide zich aan de regels houden...en ook de terugstortingen doen vb: van ziekenfonds enz..maar theorie en praktijk ? Probeer zo snel mogelijk een andere regeling op papier te krijgen als deze niet lukt; wel officieel! Want ik ben zo 1000den euro's kwijt, onkosten voor de kinderen en ex met al het kindergeld (+400?/maand) weg. ondanks dat kinderen bij mij moeten ingeschreven zijn en ten lasten volgens EOT. Veel succes van een papa met (2) kinderen. Let wel dit is enkel mijn ondervinding...andere rechter misschien andere uitspraak ?

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 28 mar 2006 10:27

als je het kindergeld op een kinderrekening laat komen om dan te verdelen volgens uitgaven. moet je ook aan de bank vragen om te zorgen dat er nooit geld kan afgehaald worden door ??n persoon, maar dit slechts mag gebeuren met een dubbele handtekening. Doktersrekeningen altijd eerst zelf betalen daarna pas terug betalen. En erug te betalen rekeningen steeds staven met betaalbewijs.

JustMe4You
Berichten: 28
Locatie: Antwerpen

#5 , 28 mar 2006 12:28

Sperwer heeft dit zeer juist geformuleerd en bij de doktersrekeningen ook nog rekening houden met teruggave ziekenfonds...doch blijf je steeds met de goede medewerking van de andere kant zitten. Na mijn ervaring beter ??n iemand alle kosten dragen en daarvoor ook de nodige voorzieningen treffen....(ik hoop op ieder ??n kind ten lasten enz... hebben er twee dus lijkt me mogelijk.)

sperwer
Berichten: 1155

#6 , 28 mar 2006 12:43

dat er steeds goede wil van twee kanten nodig is een vast staand feit.
dat deze in echtscheidingen vaak ver te zoeken is bewijzen het aantal vechtscheidingen.

het is heel triest en men zoekt vaak pas hulp als het te laat is. maar bij een echtscheiding met kinderen kan je NOOIT te WEINIG op papier zetten. zo staat er bij mij zelfs in dat wie de regeling voor de kinderen overtreed zonder overmacht een boete moet betalen van 250? en ze 3 maal overtreed zijn/haar rechten voor 6 maanden kwijt is.

en wees gerust er zijn geen overtredingen. zelf niet met gedeelde rekningen

adelheid
Topic Starter
Berichten: 18
Locatie: Oostduinkerke

#7 , 30 mar 2006 09:52

Dank, iedereen, voor jullie reacties. Ik kom inderdaad tot de vaststelling dat er bij ons te weinig concreet is vastgelegd, met alle onprettige gevolgen vandien. Ik ga mij alvast bij de bank informeren wat betreft dat geld afhalen, dat is een handige tip. Ook heb ik intussen positieve medewerking bij het ziekenfonds CM. Die stelt ons voor beiden een akkoord te tekenen waarin staat dat terugbetalingen van ziekenbriefjes van de kinderen steeds en uitsluitend naar de bewuste kinderrekening gebeuren. Dat moet mijn ex wel nog willen ondertekenen, hee... Zucht... De hele regeling terug officieel laten vastleggen, zie ik nu nog niet direct zitten. Momenteel ben ik ook nog verwikkeld in vereffening/verdeling en dat loopt niet van een leien dakje.

Terug naar “Echtscheiding”