Moet ik mijn kind meegeven aan de moeder

Moeke 1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

Moet ik mijn kind meegeven aan de moeder

#1 , 26 apr 2019 13:08

Mijn ex-vriendin en ik zijn al tijdje uit elkaar. We hebben 1zoontje van 2,5jaar. We zijn onderling overeen gekomen voor co- ouderschap, elk een week. Dat is op zich geen probleem. Mijn ex heeft een hele hoop schulden, zelfs aan mij en moet mij normaal (vonnis in mijn voordeel door de rechter uitgesproken) maandelijks bedrag terug betalen maar doet het niet.Ze heeft zelfs vervalst document naar de rechtsdeurwaarder gestuurd waardoor ze heel waarschijnlijk en hopelijk gestraft zal worden.
Gezamelijke rekeningen voor onze zoon zoals kosten ziekenhuisopname, en crèche heb ik allemaal volledig betaald, doordat zij haar deel niet betaalde. Maar we weten nu ook dat ze nu uit haar huurhuis gezet is omdat ze daar ook nog nooit huishuur heeft betaald.
Mijn vraag nu is , normaal is het nu maandag weer de wissel, maar ben ik nu verplicht om mijn zoon mee te geven met haar zonder dat ik weet of zij nu nog een onderkomen heeft?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 26 apr 2019 13:21

In principe zijn dat uw zaken niet.

Moeke 1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

#3 , 26 apr 2019 13:24

Mag ik vragen wat mijn zaken niet zijn? Ik wil handelen in het beste voor mijn zoon.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 apr 2019 13:36

#2 LeenW, is toch tamelijk hard naar topic starter toe. ikzelf heb geen kinderen, maar begrijp bezorgdheid van Moeke1. Ik zou ook zekerheid willen hebben als ik mijn kind meegaf zonder enige positieve of geruststellende situatie voor het 2.5 jarige kindje en daarna in onrust of onwetendheid omtrent welzijn zoontje te leven.
Het is altijd te laat als er iets gebeurd, en dan zegt men ge wist het toch.
Toch eens raad vragen aan de kinderbescherming of de familierechtbank inschakelen tot heronderhandeling afspraken. Wijzigende situaties vragen om andere maatregelen.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 26 apr 2019 13:41

Ik begrijp de bezorgdheid, maar als de vrouw in kwestie tijdelijk in een hotel verblijft of bij vrienden, hoeft ze u niet te zeggen waar.

Als uw zoontje de nacht onder een brug zou moeten doorbrengen is natuurlijk een ander verhaal, maar ik ga ervan uit dat ze dan ook uw zoontje niet ga meenemen als dat het geval is.

Moeke 1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

#6 , 26 apr 2019 14:02

Begrijp ik wel, en bedankt voor de reactie maar mijn vraag was eigenlijk of ik verplicht ben hem mee te geven doordat de regeling nog maar onderling geregeld is. Mijn advokaat is er wel mee bezig voor het hoederecht volledig bij mij te zetten en om de 2weken een weekend bij de mama. We willen haar niet volledig uit het leven van mn zoon halen, het blijft ten slotte zijn moeder. Maar wat kan er mij gebeuren moest ik hem maandag niet meegeven tot ik zeker weet of ze zelf weer goed bezig is.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 apr 2019 14:11

De dame in kwestie zou me verbazen ( met de berg schulden ) dat ze op hotel zou gaan.
Maar dat ter zijde, het niet meegeven van uw zoontje is volgens mij juridisch niet oké. Maar ik lees dat u reeds met een advocaat bezig bent ( prima initiatief ); kunt u hem niet telefonisch bereiken en hem raad vragen. u betaalt toch zijn rekening en dan moogt gij rekenen op zijn advies. Is nu vrijdag middag, ik zou trachten hem te bereiken en zijn advies volgen. Veel succes.

Moeke 1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

#8 , 26 apr 2019 14:37

Volgens mn advokaat ben ik niet verplicht om hem mee te geven met de moeder omdat er nog niets op papier staat, maar hij raadt me wel aan om dan eerst de politie in te lichten en het voorval uit te leggen. Maar ben dan ook bang dat de grootste spel en miserie dan ga beginnen.

Franciscus
Berichten: 38595

#9 , 26 apr 2019 14:55

hoederecht is sedert - ik dacht april 1995 - wet van 1994.
Beide ouders hebben steeds co-gezagsouderschap - verblijfsregeling kan anders zijn.
Uw onderlinge regeling is niet tegenstelbaar aan derden. Dus niet afdwingbaar en dus niet opeisbaar door andere partij(en).

Best idd.politie eens contacteren en daar navragen of mevrouw X nog op adres Y woont. Dat zal u wel in persoon moeten doen met de nodige documenten - geboorteattest kind en 'voorlopige' overeenkomst.

Langs de andere kant is het de moeder maar - als er een vonnis was- dan stond daar zonder twijfel in dat wederzijds de adressen moeten gekend zijn kwestie om de regeling werkbaar te maken en er toch contact moet zijn.

U kan dat dus na raadpleging van uw advocaat -die kent het dossier- een melding laten opstellen bij de politie - mogelijk zelfs een PV indien blijkt dat ex AACB ( geschrapt staat of met voorstel schrapping) en er dus een Verontrustende opvoedingssituatie VOS ontstaan is.
Ook politie kan u niet verplichten kind mee te geven net gezien er geen vonnis is.

Dit ter verduidelijking van bovenstaande.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 apr 2019 15:06

Moeke1,
Goed dat u uw advocaat al hebt geraadpleegd. Volg ook zijn instructies.
En zeker ook #9 Franciscus : duidelijke taal en raadgeving.
En miserie brengt het altijd mee in deze situaties. Maar uw bezorgdheid om het zoontje, siert u.

LeenW
Berichten: 12828

#11 , 26 apr 2019 15:18

Ik volg hierboven, overleg met uw advocaat primeert.

tira00
Berichten: 929

#12 , 26 apr 2019 15:45

Mag ik vragen wat mijn zaken niet zijn? Ik wil handelen in het beste voor mijn zoon.
De beste cadeau die je aan je kind kan geven is een goede verstandhouding tussen zijn papa en mama.
Hadden wij hier niet en mijn kinderen zijn er door getekend.
Ik weet het: geen juridisch advies, maar als er kinderen in het spel zijn is het belangrijkste om menselijk en toegeeflijk te zijn tegen elkaar en vooral het goede voorbeeld te geven aan je kind.

Moeke 1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

#13 , 26 apr 2019 16:02

Alvast bedankt voor de raad.

Terug naar “Echtscheiding”