ik heb enkele vragen ivm een nakende echtscheiding
1) we zijn getrouwd met gemeenschap van goederen maar ik vermoed dat dit niet geldt voor dingen die (na voltrekken van het huwelijk) betaald zijn met fondsen verworven voor het huwelijk? (vb: een auto die volledig betaald is door mijn spaargeld dat ik al had voor het huwelijk...)
2) wat met het huis? Momenteel zijn we nog maar 3e jaar aan het afbetalen en hebben we dus vooral interesten betaald en maar een klein stukje kapitaal... Volledig verkopen zou mijns insziens een redelijk slecht idee zijn, zelfs al is er intussen een meerwaarde ? Wat dan met uitkopen ? Dit is voor de "uitgekochte" partner ook nadelig vermoed ik, opnieuw omdat er eigenlijk vooral interest afbetaald is en dit quasi "verloren geld" is ? Zijn er dingen die ik over het hoofd zie of zijn er andere formules / mogelijkheden?
3) een optie is dat we het huis momenteel in onverdeeldheid laten en dat de "uit-wonende" partner de kosten mee betaalt (helft lening, helft verzekering, kadastraal inkomen, onderhoudskosten, ...). Maar stel dat de andere partner op termijn toch iets nieuw wil kopen, kan de nog inwonende partner dan een "verkoop" of "uitkoop" van het eerste huis blokkeren ?
veel vragen ...
bedankt voor eventuele antwoorden