Enekel vragen betreffende vonnis regeling kind

Marcooo
Topic Starter
Berichten: 3

Enekel vragen betreffende vonnis regeling kind

#1 , 20 apr 2019 14:10

Beste,

Mijn vrouw heeft uit een vorige relatie een dochter (ondertussen is ze 5jaar) met haar ex-vriend (niet getrouwd).
Ze zijn na de geboorte uit elkaar gegaan om verschillende redenen, waaronder door meermaals geweld t.o.v mijn vrouw.
Er werd zelfs met glas naar mijn vrouw gegooid toen haar pasgeboren baby in haar armen lag (van alles is een PV opgemaakt).
Na de breuk heeft haar ex zich 3 maand niet laten horen, tot hij plots een bezoekregeling eiste via de familie rechtbank en zo geschiedde..

De afspraak is dat hij haar van vrijdag tot zondag mag houden en op de andere dagen is ze bij ons.
Hij heeft doorheen de jaren meerdere keren zich niet gehouden aan de regeling en we hebben ook vaak toegevingen gedaan zonder meer..
Maar in September 2018 heeft haar ex in het bijzijn van de dochter drugs genomen en zich aan zijn polsen gesneden. De dochter heeft alles gezien en was dusdanig onder de indruk. Mijn vrouw was in alle staten en heeft toen beslist dat haar dochter niet meer naar de papa mocht gaan, ondanks het vonnis, maar dat hij haar wel nog mocht zien op locatie onder ons toezien.

Na zijn verplichte opname heeft hij sinds November 2018 zijn dochter misschien 3x willen zien. De laatste keer (Maart 2019) gaven we ons vertrouwen en mocht de dochter mee naar zijn thuis om dan later op de avond terug te komen. Op tijdstip dat ze zou terugkomen stuurde hij echter dat hij de dochter een nacht ging houden en dat we ons daar maar moesten bij neerleggen. Mijn vrouw heeft toen gezegd dat er geen toegevingen meer gedaan zouden worden en dat de papa eerst haar vertrouwen moest terug winnen.

Vorige week was de dochter naar een feestje van de familie langs papa kant (de tante was haar komen ophalen en had beloofd haar terug te brengen).
Op het afgesproken uur kreeg ik een berichtje van de ex dat de dochter opnieuw niet naar huis kwam..
Mijn vrouw is daarop met haar stiefvader naar het feestje gegaan om de dochter op te halen en werd bij het vertrek aangevallen door haar ex en enkele familie leden terwijl ze haar dochter op de arm had. Ze heeft meerdere klappen op haar hoofd mogen ontvangen en er werd ook geprobeerd om haar van de trap af te stampen.
Haar stiefvader hebben ze in een hoekje geduwd en meerdere keren geslagen in het gezicht en op de borstkas..
Opnieuw heeft de dochter alles gezien en was zodanig aangedaan dat ze in haar broek geplast had en schreeuwde op weg te gaan.
Mijn vrouw is meteen klacht gaan indienen en heeft ook een melding laten opmaken dat de dochter niet meer terug naar haar papa zal gaan. Zelf weigert de dochter nu ook elk contact met haar papa. Hij heeft een nachtje moeten zitten en gezien zijn verleden word er nu ook een 'serieus proces' opgestart.

Helaas speelt de ex nu het slachtoffer en probeert nu in te spelen op het vonnis dat deze niet word nageleefd.
De politie heeft al contact met ons opgenomen en heeft begrip voor de zaak maar er moet zo snel mogelijk een aanpassing gedaan worden van huidige vonnis (dit is ook al aangevraagd). Langs onze kant hebben wij ook het CLB ingelicht.

Het verhaal is wat lang, maar ik wou eerst een korte inkijk bieden zodat er ook begrepen word waarom wij nu de keuze maken om de dochter niet meer mee te geven.

- Wat kan de rechter hier op uitspreken, aangezien wij het vonnis nu niet naleven (in het belang van het kind weliswaar)?
- Indien in het vonnis staat dat de dochter moet opgehaald worden door de vader, maar diens moeder, vader, .. staat aan de deur, moeten wij dan alsnog haar meegeven?
- Indien er vrijdag word afgesproken, maar de vader komt pas op zaterdag, dienen wij haar dan alsnog mee te geven? (vonnis zegt: vrijdag tot zondag)
- Zijn er enkele stappen die wij nog extra kunnen ondernemen om de dochter veilig bij ons te houden?

Enorm bedankt voor jullie tijd en moeite!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding