Chanteren voor co-ouderschap

Anonaampje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Chanteren voor co-ouderschap

#1 , 19 apr 2019 15:03

Sinds begin februari zijn mijn vriend en ik uit elkaar. We hebben samen een dochtertje van 2,5 jaar. Het ging allang slecht en ik wilde weg, maar omdat ik mijn dochtertje geen week wil afgeven, bleef ik. Ik zei hem dat ik geen co-ouderschap wilde maar 1 wknd op 2 bij hem. Hij is akkoord gegaan, we hebben beide een onderlinge overeenkomst getekend. We hebben ook schulden samen, waar hij voor heeft gezorgd maar hij wil nu dat ik meebetaal. Omdat ik dat niet meteen deed dreigde hij met co-ouderschap. Intussen is ons dochtertje al ziek geweest, tot dusver heeft hij noch de kosten van de medicijnen, noch de dokterskosten willen delen. Onlangs had hij een attest nodig vd kinderopvang, hij wilde dat ik het hem meteen doorstuurde. Omdat hij ook niet gehaast is om kosten te delen heb ik dat niet meteen gedaan. Een paar uur later kreeg ik een bericht dat de regeling voor hem niet meer volstaat. Hij chanteert me dus gewoon en gebruikt onze dochter om me te raken. Ik heb altijd alleen voor de zorg en opvoeding gestaan want hij vond ‘dat ik daar beter in was’. Nu is mijn vraag; denken jullie dat hij zijn slag zal thuishalen? Normaal komen we begin juni voor... Ik ben heel bang dat ik mijn dochtertje een week zal moeten achterlaten bij hem!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 19 apr 2019 19:48

Eerst en vooral: u bedoelt waarschijnlijk 50/50 verdeeld verblijfsco-ouderschap (co-ouderschap is de gedeelde ouderlijke autoriteit en die hebben jullie beiden sowieso) Weet dat als één van de ouders vraagt om 50/50 verdeeld verblijf, de rechter dat actueel moet toestaan. Enkel als er ernstige bezwaren zijn kan hij dat verbieden met een grondige argumentering. Dus ja, het kan inderdaad aan de vader toegestaan worden. Al zal het in een startfase misschien geleidelijk aan verhoogd worden met midweekverblijven, gezien jullie dochter nog vrij jong is. In dat geval voert men de verblijfswissels op met de leeftijd om tegen de leeftijd van de lagere school te komen tot een gelijk verdeeld verblijf 50/50/

Anonaampje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 apr 2019 21:23

Ook als ik kan voorleggen dat hij mij chanteert?? Dan heeft het niet veel met ouderliefde te maken maar met hebzucht...

Reclame

Nevea2
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 apr 2019 09:06

Zoals hierboven vermeld (zonder ernstige feiten) is er een kans dat je ex, waarschijnlijk opbouwend 50% - 50% krijgt. Maar mijn ex wilde ook week/week regeling en heeft dit van de rechter niet gekregen. Omdat deze rechter onder de 6 jaar geen week/week regeling uitsprak. Mijn kind was toen 2.5 jaar. Maar dat is afhankelijk van rechter per rechter. Probeer zoveel mogelijk bewijzen te verzamelen die je kan staven en voorleggen in de rechtbank! Succes.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 21 apr 2019 14:57

Voor de kosten van de dokter en medicijnen al in gebreke stellen zeker als er al een vonnis is.
Hebt u zijn reactie op papier?
Hebt u iets getekend dat u zijn schulden mee zou betalen.
Wordt er alimentatie betaald en bijzondere kosten en staat dat in vonnis?
Attest kinderopvang? als het kind in de week niet bij hem is wat gaat man daar mee doen - belastingfraude?

Terug naar “Echtscheiding”