Mag een afkoopsom voor een onderhoudsbijdrage komen uit de uitkoopsom van een gezamenlijk huis?

richard01
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Mag een afkoopsom voor een onderhoudsbijdrage komen uit de uitkoopsom van een gezamenlijk huis?

#1 , 14 apr 2019 12:04

I.v.m. echtscheiding vraagt mijn vrouw van mij een afkoopsom voor 2 jaar onderhoudsbijdrage voor onze kids.
Deze afkoopsom zou moeten komen uit de UITkoopsom die zij aan mij gaat betalen voor ons gezamelijk huis.

Mag uit een UITkoopsom een AFkoopsom worden verrekend, als er geen inkomen is en te weinig spaargeld voor afkoopsom+levensonderhoud?
Feitelijk kom ik daarmee aan mijn bezit/vermogen en neemt mijn mogelijkheid om een eigen huis te huren/kopen sterk af.
Op dit moment heb ik geen enkel inkomen (in NL).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 apr 2019 12:49

Als ik het goed begrijp, hebben jullie samen een huis. Wegens de echtscheiding is het plan dat uw ex u uitkoopt met als doel het verkrijgen van het huis. Uw ex meent ook aanspraak te maken op alimentatie, en wil dit us al verrekenen. Hiervoor stelt ze een 'afkoopsom' voor (dit begrip zal u moeten verduidelijken: koopt u haar recht tot vorderen van alimentatie af, of is het een voorschot, of was dit reeds verschuldigd?). Mogelijks zijn jullie dus schuldeiser t.a.v. elkaar.

Schuldvergelijking wordt voorzien door art. 1289 en 1290 B.W. en vindt van rechtswege plaats.

Echter dient op basis van art. 1291 B.W. de schuld vaststaand én opeisbaar zijn. Hier is mogelijks niet aan voldaan (afhankelijk wat we moeten verstaan onder de 'afkoopsom'). In dat geval kan de schuldvergelijking niet en kan dit niet verrekend worden (tenzij u dit uiteraard overeenkomt, dan kan het wel - men is vrij om te contracteren).
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

eylis
Berichten: 8837

#3 , 14 apr 2019 12:49

Ik begrijp uit uw bericht dat u in Nederland woont? Dit is een Belgisch forum. De wetgeving verschilt in beide landen vaak. Informeer u best op het Nederlands forum: https://www.legalspot.nl/juridisch-forum

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 14 apr 2019 15:24

Daar had ik helemaal overheen gelezen, inderdaad.

Natuurlijk kan er nog steeds Belgisch recht van toepassing zijn, indien de vrouw Belgisch is en ze voordien in België woonden. Even kijken wat de reactie is.

Voorlopig sluit ik de topic nog niet.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

richard01
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 apr 2019 18:00

Met afkoopsom bedoel ik een totale som die ik aan onderhoudsgeld zou betalen om mijn onderhoudsbijdrage in de eerste 2 komende jaren (vooruit) te betalen.

De woning is in Vlaams-Brabant, de kinderen en (ex-)vrouw zijn Belgisch en wonen in België.
Ik veronderstel nu de toepassing van het Belgisch recht.

richard01
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 apr 2019 18:17

Ik heb nog een bijkomende vraag: Welk (virtueel) nettoloon (draagkracht?) kan verondersteld worden voor de berekening/bepaling van de hoogte van de totale onderhoudsbijdrage over die 2 jaar? In het verleden heb ik tijden gekend van een goed inkomen, maar ook tijden van werkloosheid met een (dalend) vervangingsinkomen.
Momenteel kan ik geen inschatting maken van een waarschijnlijk loon. Het kan bijvoorbeeld zijn dat ik tegen een veel lager nettoloon werk moet aanvaarden.

Hoe wordt mijn veronderstelde draagkracht doorgaans ingeschat (zonder werkelijk inkomen) ter berekening van de onderhoudsbijdrage over de komende 2 jaar? Wie bepaalt daarvoor een norm?

lorelei
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 mei 2019 21:50

Onderhoudsbijdragen zijn niet belastingvrij voor diegene die ze ontvangt. Door dit af te kopen gaat jouw ex een groot bedrag belasting moeten betalen of is het de bedoeling dit zo te regelen dat dit verrekend wordt en zij het niet als allimentatie aangeeft. Is in dat geval in jouw nadeel want jij mag dit voor 80% aftrekken van jouw belasting. Dit maar ter info.

Terug naar “Echtscheiding”