Verhuizen naar kust voor kind met astma

Cyrenaica
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Verhuizen naar kust voor kind met astma

#1 , 10 apr 2019 18:21

Mijn kind heeft zware astma en zoveel allergieeen. Ik zou naar de kust willen verhuizen omdat hij daar beter is. De zorg voor hem is zoveel dat ik nooit voltijds heb kunnen werken en enkel deeltijds. We wonen nu in een huis met schimmel en heb overal aangeklopt en de enige optie is verhuis naar een andere woning. Ik heb al een woning op het oog dat ik in oktober kan betrekken. School van de kinderen is wel 45 km verder maar ik heb het ervoor over.

De kindregeling is 9/14 bij mij en 5/14 bij de papa. Kan hij hier aanstoot aan nemen? En in hoeverre kan ik mijn kind veranderen van school omwille van medische redenen? Ik zie het niet gebeuren dat hij met dit laatste zal instemmen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 apr 2019 10:51

Veranderen van school is iets waar beide ouders samen moeten over beslissen. Indien jullie er niet uitkomen zal het via de vrederechter moeten. Daar staat het belang van het kind centraal.

Mathieu Rutten

#3 , 15 apr 2019 11:07

Mijnheer Debuck,

Behoort dit niet tot de bevoegdheid van de Jeugdrechtbank?

Groetjes,

Thieu Rutten
(pensioen)deskundige.

Reclame

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 apr 2019 11:17

Dag Thieu,
Het is de bevoegdheid van de familierechtbank om hierover uitspraak te doen.

Mijn maandagmorgen posts zijn niet je dat de laatste weken...

Mathieu Rutten

#5 , 15 apr 2019 11:24

Hé, daarom vullen we mekaar aan. We zijn er immers allemaal om proberen een antwoord te bieden op vragen en problemen van topic-starters.

Groetjes,

Thieu Rutten
(pensioen)deskundige.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 15 apr 2019 11:29

Om je wens tot verhuizen goed te stofferen, vraag je best aan de behandelende arts of wonen aan de kust voor jullie kind een aanzienlijke verbetering van de gezondheid zou kunnen betekenen. Indien hij/zij dat bevestigt, vraag of hiervan een attest opgemaakt kan worden. Ik vermoed dat een dokter dat niet gaat doen. en daar zit het probleem. Een familierechter kan enkel oordelen over medische vragen als daar een objectieve indicatie voor gegeven kan worden. Astma en aanverwante kwalen zijn beheersbaar via een gezonde woning en een aangepaste omgevingshygiene. De conclusie zal dan waarschijnlijk zijn dat u best wel verhuist naar een "gezonde" woning en dat jullie kind misschien best kuurt in een zeepreventorium. Maar er permanent gaan wonen zou de omgangsregeling verhinderen. Ik vrees dat dit niet gaat lukken.

Cyrenaica
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 apr 2019 11:54

Dus zelfs het verhuis naar de kust zou een probleem kunnen zijn? Hoe zou dit de omgangregeling kunnen beperken? Ik dacht dat enkel veranderen van school toestemming van de andere ouder nodig was. Aanvraag Zeepreventorium is al gebeurd maar de ex weigert hierover te communiceren.

Cyrenaica
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 apr 2019 14:35

De pediater heeft een paar jaar al terug gezegd dat verhuizen naar zeegebied beter zou zijn. Het is ook zo dat ik altijd deeltijds gewerkt heb omdat mijn zoon zoveel ziek is. De draagkracht voor de zorg is nu veel minder waardoor ik op zoek ben naar constructieve oplossingen op lange termijn. Hij heeft astma, inspanningsastma, voedingsallergieeen, zware allergie aan pollen van februari tot september. En ook nog huisstofmijtallergie. Heb ik echt toestemming nodig om te verhuizen zonder hem van school te veranderen? Ik wil hem zo graag gezonde lucht meegeven zodat hij kan ervaren wat het is om gezonder te leven.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 apr 2019 15:17

Cyrenaica,

U heeft alle vrijheid om te beslissen waar u zelf wilt wonen. Natuurlijk kunnen er consequenties zijn voor u en uw zoon, zoals lange schoolverplaatsingen, eventueel een andere verblijfsregeling indien de vader dit met succes kan verdedigen en dergelijke.

Terug naar “Echtscheiding”