ex mag huis bewonen tot x. en dan?

itsme
Topic Starter

ex mag huis bewonen tot x. en dan?

#1 , 08 jun 2008 19:40

de toekomstige ex mag het huis bewonen tot x (bepaalde datum) tgv voorlopige maatregelen van vrederechter.
wat gebeurt er daarna: kan zij verlenging vragen? het huis moet ingekocht of verkocht worden. kan ik iets eisen? staan daar termijnen op?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
itsme
Topic Starter

#2 , 29 jun 2008 11:17

niemand???

rambina

#3 , 29 jun 2008 11:50

Dat zal zo zijn tot aan de defenitieve scheiding. Dan kan de vereffening en verdeling beginnen. Wat niet wil zeggen dat zij direct het huis zal moeten verlaten.

Bij ons mocht vriend zijn ex ook in het huis blijven, dit is al twee jaar zo. Beide moeten helft van de hypotheek blijven betalen. Zijn ex woont nu nog steeds in het huis (scheiding was definitief in Maart).
Nu moeten ze naar de notaris, dan kan wordt het huis geschat en ofwel koopt hij het, of zijn of wordt het openbaar verkocht.
Dit kan soms jaren duren.
Voor de tijd dat je ex in de woonst verblijft dan je woonstvergoeding vragen. Deze zal berekend worden bij de vereffening en verdeling gebeuren.
Tenzij dat er in het vonnis staat dat je ex je geen woonstvergoeding verschuldigd is. Dan kan je dat niet vragen.
Staat er niets in het vonnis dan kan je vanaf je feitelijke scheiding die woonstvergoeding vragen.
Woonsvergoeding = de huurwaarde van het huis : 2
Indien je beide de hypotheek aflost. Lost zij alleen de hypotheek af, dan zal zij de helft terug eisen bij de vereffening en verdeling.
Dit zijn dingen die jaren kunnen duren.
Ik hoop dat ik je wat duidelijkheid heb kunnen geven.
justice will be done

Reclame

itsme
Topic Starter

#4 , 29 jun 2008 15:46

is wat duidelijker. thx!
waar ergens kan ik nog meer info vinden?

rambina

#5 , 29 jun 2008 18:39

Kunt in Google eens 'woonstvergoeding' intikken, daar ga je wel wat info vinden.
justice will be done

Rebel-with-a-cause

#6 , 29 jun 2008 23:08

Op deze site vind je een vrij duidelijke uitleg.

kleinpierke

#7 , 30 jun 2008 09:19

hallo,

het zou kunnen dat ik binnenkort in een gelijkaardige situatie zit maar als je zegt dat dit "jaren" kan duren, bedoel je dan dat de andere persoon de verkoop (en dus ook de vereffening/verdeling) héél lang kan uitstellen ? Op welke manier kan dit dan ? Bij ons moet zelfs de echtscheidingsprocedure nog starten. Ik vermoed dat ook deze zelf héél lang kan duren als de andere partij héél véél redenen tot uitstel zoekt?

itsme
Topic Starter

#8 , 06 jul 2008 20:05

of je woonstvergoeding krijgt of niet... hangt dat ook af van het feit dat er kinderen wonen in het gemeenschappelijke huis?
wordt er ook rekening gehouden met de huur (of niet) die de eiser moet betalen?

dropke

#9 , 11 jul 2008 19:20

ik dacht dat ze je huis schatten. ook door wat er rondom aan huur gevraagd wordt en op basis daarvan bepalen ze hoeveel die vergoeding zou zijn, of hoeveel die huur zou zijn voor jullie huis

Terug naar “Echtscheiding”