Notaris aangesteld voor verdeling van goederen

aceace
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Notaris aangesteld voor verdeling van goederen

#1 , 08 apr 2019 19:47

Beste,

Mijn ouders zijn eindelijk na meer dan 20 jaar feitelijke scheiding gescheiden. Er is wel een notaris aangesteld op vraag van mijn vader in verband met de gemeenschappelijk goederen die nog eventueel bij mij moeder zouden staan. Maar na meer dan 20 jaar zijn niet alle gemeenschappelijke goederen nog aanwezig wegens versleten en stuk zoals een oude koelkast en deze zijn op eigen kosten van mijn moeder vervangen geweest. Wat gebeurt hier nu mee? Moet mijn vader die al een deel heeft meegenomen van de goederen tijdens de feitelijke scheiding waarvan maar een deel van staat gemeld in het vonnis van de feitelijke scheiding, daarover ook nog steeds bezitten?

Mijn moeder huurt en is geen eigenaar van een onroerend goed of wagen. En mijn vader huurt ook en is geen eigenaar meer van een wagen.

Mij moeder heeft twee gemeenschappelijke schulden afbetaald met eigen gelden. Een lening voor zijn auto die hij gebruikte voor zijn werk en die hij ook heeft toegewezen gekregen door de rechtbank en een belastingschuld van ook van mijn vader, hij was zelfstandige voor het huwelijk. Kan mij moeder daar iets van terugvragen? Mijn moeder heeft zelf nooit gewerkt en is invalide.

De notaris die is aangesteld door de rechtbank, verwittigd deze voordat deze langskomt zodat ze te tijd krijgt om aankoopbonnen te zoeken?

Mijn vader heeft achteraf nu wel laten weten dat hij niets meer moet hebben, ook al is de notaris aangesteld op zijn vraag, Vooral vanwege de mogelijkheid dat mijn moeder een deel van die schulden die zei heeft afbetaald eventueel kan terugvorderen. Natuurlijk als dit klopt.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 08 apr 2019 22:23

Uw vader heeft reeds 20 jaar zijn domicilie op een ander adres dan de oorspronkelijke woning waar uw ouders samenwoonden. Bij zijn vertrek hadden uw ouders afspraken op papier moeten zetten ivm de eventuele gezamenlijke goederen die hij in bewaring zou achterlaten op het oude adres. Dat is niet gebeurd. In dat geval zou men kunnen opperen dat je vader verhuisd is met stilzwijgende toestemming om de achtergelaten goederen aan u moeder te laten. Immers: Na 20 jaar zijn de meeste meubelen/spullen écht wel afgeschreven, defect of gewoonweg weg. Waren de spullen door je vader verzekerd? Was er een vergoeding afgesproken om de spullen te bewaren? En was er een officiële inventaris opgemaakt met een opsomming van de te verdelen spullen?

aceace
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 apr 2019 20:29

Mijn vader heeft inderdaad reeds meer dan 20 jaar zijn domicilie op een ander dan de oorspronkelijk woning waar hij samen woonde met mijn moeder. In het vonnis van 20 jaar geleden over de feitelijke scheiding staat dat mijn vader de woonst moet verlaten op straffe van eruit te worden gedreven, desnoods manu militari. Zo staat dit erin. Dat heeft hij ook gedaan.

Er zijn geen afspraken gemaakt over de goederen die nog bij mij moeder stonden. Hij heeft wel meer zaken meegenomen dat wat er in het vonnis stonden die hij mocht meenemen. Er is ook geen inventaris opgemaakt.

Ik lees wel opnieuw in het oude vonnis dat er een inventaris moest opgesteld worden door een notaris. Ook staat dat beide partijen een verbod wordt opgelegd op goederen te vervreemden, te verpanden of te verplaatsen zonder elkaars toestemming.

Heeft mij moeder dan iets te vrezen? De meeste goederen die bij haar staan zijn aangekocht geweest door mij, mijn broer en zuster omdat mij moeder daar zelf de middelen niet toe had. Ook vanwege dat ze zelf moest instaan voor de schulden.

Wat kan mij moeder nu verwachten? Want er is een notaris aangesteld door de rechtbank. Hoe gaat dit in zijn werk en wat met de schulden die mij moeder heeft betaald? En wat mijn goederen waarvan er geen aankoopbon kan gevonden worden?

Alvast bedankt.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”