Hoederecht dochter kind erkend door ex vriend maar is niet echte paps

Joyce32
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Hoederecht dochter kind erkend door ex vriend maar is niet echte paps

#1 , 05 apr 2019 11:41

Hallo ik ben een vrouw van 32 en zit in een heel ambetante zaak,
Ik heb m'n dochter toen 2 jar laten erkennen door m'n ex man, nu die had mij beloofd van ze nooit af te pakken omdat hij niet de biologische papa is, nu is ze ondertussen al 8jaat kan ik nu als nog de erkenning nietig verklaren want is mijn. Dochter en ik. Mag ze nooit zien van hem

Wat kan ik doen daarvoor

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 apr 2019 14:55

Dat lijkt me erg moeilijk.

Betwisting van erkenning van vaderschap moet door de moeder binnen het jaar na ontdekking dat hij niet de biologische vader is, worden ingesteld. Dit is niet het geval, u wist dit al langer.

Als ik het goed begrijp, zorgt de vader voor het kind? Indien dat het geval is, heeft de vader ‘bezit van staat’ (juridische term) t.a.v. het kind. Dan valt er niets te betwisten.

Neem niet weg dat u natuurlijk via de rechter een verblijfsregeling kan bekomen.

Ze woont enkel bij hem?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Joyce32
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 apr 2019 11:32

Hallo bedankt voor het antwoord, ja ze woont bij hem en hij zorgt er alleen voor, en wat wil u zeggen met juridische term tav voor het kind.. Alles is welkom want ik moet maandag naar de rechtbank ZONDER advocaat dus alles dat ik kan doen in welkom echt waar.. Want ik heb nu al 5 jaar m'n dochter niet gezien en heb er alles voor over echt alles

Mvg joyce

Reclame


eylis
Berichten: 8840

#5 , 06 apr 2019 14:23

Begrijp ik uit uw verhaal dat u uw kind al 5 jaar niet meer gezien hebt? U bent de wettige ouder evenals de wettige vader; U had en heeft evenveel recht om omgang te hebben met jullie dochter. Is er een reden waarom u 5 jaar geleden geen stappen heeft ondernomen om wél omgang te hebben met uw kind? als u klacht had neergelegd bij de politie dat de andere ouder u totaal de omgang met jullie dochter ontzegd, had de familierechter meteen zelf de zaak aangevat. Omdat dit indruist tegen de elementaire ouderlijke én kinderrrechten;

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#6 , 06 apr 2019 14:59

Beste Joyce,

Kan het zijn dat u niet alles vertelt? Op een onvolledig verhaal kunnen wij enkel een onvolledig antwoord geven...
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Joyce32
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 apr 2019 19:30

Ik heb een vonnis waar in staat dat ik z rol de 14 dagen mag zien en dat hij ze moet brengen en terug komt halen, dus de eerste keer wacht ik thuis tot 13h smiddag, niets niemand gezien, ik ga naar de politie en ze bellen mij Ex op en m'n ex reageerd door te zeggen dat ik mijn dochter vergiftig heb dat ze daardoor in zieke huis lag 🤔 nuja swat de politie wou mij niet helpen dus heb ik in een slechte periode gezeten wel gestuurd naar m'n ex gebeld naar ln ex maar hij zij telkens dat ze mij niet wou zien, en als ik vroeg mag ik de kleine komen halen zij hij.. "ze wil u niet zien" ze was 4jazr oud en ze wou mij niet zien dat h a d ze gezegd dus heb ik mij er bij n neergelegd omdat ik wist dat alles tegen mij ging keren, en ja ik was hopeloos en heb een eind m'n draai niet gevonden maar hoe zou je zelf zijn dat je eigen vlees en bloed niet mag zien door u exmzn terwijl hij maar goed weet dat het zijn dochter nier is maar ja.. Ik wou enkel wat raad over hoe of wat... Maar er moet toch ergens een manier of gelijk wa zijn zodat ik m'n dochter terug kan zien... En ik ja ik ben verhuist van West Vl naar de Limburg maar da was voor een nieuwe start te beginnen... En de laatse keer dat ik ln dochter bij mij had ging ik savind bij m'n ex dus waar ze nu is ik had ze bib mij, en we roken alle 2 dus voor de gezondheid van de kids gingen buiten gaan roken, en wat doet hij hij gaat naar binnen en gooit de deur dicht en toe. Was er geen vonnis dus kon in als lam. Niet doen en toe. Hij de deur dicht gooide was ze aan het huilen tieren en ik als moeder kon niet doen politie gebeld, en hij gaat ze vlug in bed gestoken zodat ze kalm was.. En daar stond ik radeloos m'n dochter kwijt.. 😭 Dat is grootste van verhaal!!

Joyce32
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 apr 2019 19:35

Ik ben al bijna 2 jaar bezig met proberen voor m'n dochter terug te hebben.. En dat ik ervoor niet g. Hebben kunnen doen kwam omdat ik plots dakloos was heb van 2014 tot 2016 dakloos geweest dan in een opvang gezeten... En zo terug 'n draai gevonden advocaten ingelicht voor de zaak terug open te doen maar alles was zo moeilijk m'n ex weigert mee te werken.. En sorry dat ij dit ga zeggen maar hij doet het voor het geld kindergeld alimentatie.. Moest ik ze bij mij hebben zou ik nog geen hele moeten hebben van mijn ex.. Zou al blij zin. Dat ik ze kan knuffelen in bed steken luisteren ernaar ik mis mijn dochter hoor 😭

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 06 apr 2019 22:26

Vermoedelijk zal er bij de jeugdrechtbank wel een uitgebreid dossier zijn.
ik doe geen uitspraak over het vergiftigen van de dochter.
Wel dat er een vonnis zou zijn met een vorm van weekend omgangsrecht is.
Als u met dat vonnis naar de politie was geweest of gaat en het is het juiste weekend dan moet de politie hiervan PV opstellen wegens weigeren omgangsrecht niet opvolgen vonnis.

U hebt door omstandigheden een tijd (jaren) geen woonplaats gehad dan is het natuurlijk moeilijk om dochter bij u te brengen.

U hebt nu een woning dus kan u aan de rechter vragen om vb te beginnen met contact op een neutrale plaats - sociaal onderzoek naar uw situatie en dan langzaam uitbreiden. Tot binnen een jaar terug weekend omgang.
U zal ook recht hebben op een pro-deo advocaat.
http://balieantwerpen.be/?action=onderd ... s+bijstand
http://www.belgium.be/nl/justitie/slach ... nd/kosten/
http://advocaat.be/DipladWebsite/media/ ... 010416.pdf
viewtopic.php?p=521594#p521594
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 57#p331757
http://elfri.be/sancties-bij-niet-eerbi ... gangsrecht

Voor maandag zal het wel wat laat zijn maar u gaat best zeker naar de zitting - u kan zelf ook uitleg geven - rechters laten partijen praten.
Niet teveel aandacht besteden aan wat advocaat van vader allemaal zal zeggen - houdt uw commentaar beperkt tot het minimum - geef desnoods toe dat u een zeer moeilijke periode hebt gehad maar ze nu aan het rechttrekken bent.
Ga daarna naar het bureau van gerechtelijke bijstand en of naar een www.caw.be in uw buurt.

Joyce32
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 apr 2019 10:10

Ooch ok bedankt voor de info en ja is idd wa laat maar ik heb een advocaat hoor maar die kan er niet bij zijn maandag daarom dat ik alleen ga ik heb gewoon wat schrik voor de reactie van m'n ex 😔ik heb zo een schrik.. Om samen met hem in 1 kamer te zittrn
Nuj a zal hopen op het beste!
Bedankt voor de reactie

Franciscus
Berichten: 38587

#11 , 07 apr 2019 21:45

Als uw advocaat er niet kan bijzijn kan deze toch altijd een advocaat 'LOCO' laten optreden.
Alleen al om uitstel te vragen.
Is een standaard procedure die constant wordt toegepast bij rechtbanken.

Terug naar “Echtscheiding”