Derdenbeslag (cf. art. 1494, 2de lid Ger. W.)

Jennifer1602
Topic Starter
Berichten: 15

Derdenbeslag (cf. art. 1494, 2de lid Ger. W.)

#1 , 02 apr 2019 07:43

Een beslag kan ook plaatsvinden om de betaling te verkrijgen van de nog te vervallen onderhoudsschulden, naarmate die vervallen (cf. art. 1494, 2de lid Ger. W.).

Kan er mij iemand uitleggen hoe dit in zijn werk gaat ? Wordt dit effectief ingehouden of is dit gewoon ter bescherming mochten er problemen zijn in de toekomst dat dit een stok achter de deur is ? Hoelang kan met dit doen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 apr 2019 08:20


Hoelang kan met dit doen ?
Ik weet niet waar je het derden beslag wil doen ?

Als het een pientere man of vrouw is zal je dit maar één maal lukken, dit is mijn ervaringen daarmee .

Voor een derden beslag heb je een vonnis nodig, voor een bewarend beslag heeft men geen vonnis nodig dit kan een deurwaarder zelf.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jennifer1602
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 02 apr 2019 13:11

Il denk dat ik de vraag verkeerd heb geformuleerd. Mijn allimentatieachterstal bij de deurwaarder is allemaal vereffend en ik betaal sinds januari de lopende allimentatie rechtstreeks aan de mama dus niet meer via de gerechtsdeurwaarder maar nu blijkt dat de heffing op mijn vakantiegeld blijft. De deurwaarder heeft het over dit artikel maar ik begrijp er niets van en vind enkel de wettekst terug. Kan dit zomaar ?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 apr 2019 13:15

Vermeldt het exploot van beslag onder derden dat ook beslag gelegd wordt voor nog te vervallen onderhoudsgelden? Dan geldt het beslag ook voor onderhoudsgelden die nog in de toekomst vervallen.

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 02 apr 2019 13:24

………. maar kan u de ingehouden gelden meerekenen in de nog verschuldigde alimentatie, hoop ik ?

Jennifer1602
Topic Starter
Berichten: 15

#6 , 02 apr 2019 13:29

U mag niet uit het oog verliezen dat het derdenbeslag gelegd werd op verzoek van een onderhoudsschuldeiser en dat er nog steeds lopende onderhoudsschulden verschuldigd zijn. Een beslag kan ook plaatsvinden om de betaling te verkrijgen van de nog te vervallen onderhoudsschulden, naarmate die vervallen (cf. art. 1494, 2de lid Ger. W.).
De onderhoudsschuldeiser wenst thans sowieso het beslag te behouden als zekerheid voor de lopende onderhoudsschulden.
M.a.w. de stelling dat er sprake is van een onterecht beslag is geenszins correct.

Jennifer1602
Topic Starter
Berichten: 15

#7 , 02 apr 2019 13:30

Bovenstaande is het stuk uit de mail van de gerechtsdeurwaarder, ik begrijp er niets van

Mathieu Rutten

#8 , 02 apr 2019 16:35

Beste,

B. Uitvoerend beslag

Ook voor uitvoerend beslag is er een uitvoerbare titel vereist (artikel 1494 van het Gerechtelijk Wetboek). Het kan gaan om een rechterlijke beslissing, een authentieke akte, een fiscaal dwangbevel, een buitenlandse beslissing na exequatur, ...

De schuldvordering moet immers worden vastgesteld in een akte met een bepaalde kwaliteit. Het moet net zoals bij bewarend beslag gaan om een zekere, vaststaande en opeisbare vordering. Artikel 1494, tweede lid, van het Gerechtelijk Wetboek bepaalt dat beslag, gelegd ter verkrijging van periodiek te vervallen inkomsten, ook voor nog te vervallen termijnen geldt, naarmate deze vervallen.

Daarnaast moet de titel ook nog actueel zijn. De beslagrechter zal de titel niet meer actueel achten wanneer de beslaglegger geen schuldeiser meer is of wanneer de schuldvordering deels of volledig is uitgedoofd (door verjaring, betaling of dading).

Ik zou u willen aanraden om contact op te nemen met de gerechtsdeurwaarder die op basis van een uitvoerbare titel het beslag heeft gelegd. U kan hem er op wijzen dat het achterstallig onderhoudsgeld volledig werd vereffend en dat u het onderhoudsgeld rechtstreeks aan uw partner betaalt. Indien de gelden werden gestort aan de gerechtsdeurwaarder, kan u hem vragen om deze gelden rechtstreeks aan u over te maken of op zijn minst te verrekenen met de lopende onderhoudsgelden. Ik raad u sowieso aan om zeker extra deurwaarderskosten te vermijden. U kan met hem bespreken om het beslag op te heffen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 apr 2019 19:27

Die e-mail van de gerechtsdeurwaarder is toch duidelijk. Uw ex wil niet afzien van het beslag. Elke maand wordt het beslag dus uitgevoerd voor het lopende onderhoudsgeld. U moet niet rechtstreeks aan uw ex betalen, het onderhoudsgeld wordt afgehouden van uw loon ingevolge het beslag.

Jennifer1602
Topic Starter
Berichten: 15

#10 , 02 apr 2019 21:40

Ik heb de deurwaarder er al op gewezen vandaar hij met dit artikel uit het wetboek afkomt. Ik heb via rjv een brief ontvangen en die zegt dat ik mijn schuldeiser moet dagvaarden voor de beslagrechter zodat het beslag kan opgeheven worden omdat er geen openstaande schuld meer is. Hoe doe ik dit ? Moet dit via een advocaat ( weeral extra kosten ) of kan ik dit zelf doen. Zoja is er een standaardbrief voor ?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 apr 2019 22:52

Het beslag geldt voor de toekomstige onderhoudsgelden, in de mate dat deze opeisbaar worden.
Hoeveel werd ingehouden op het vakantiegeld?

Jennifer1602
Topic Starter
Berichten: 15

#12 , 03 apr 2019 07:13

100 % ingehouden

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 apr 2019 12:31

Schrijf aan de RJV en aan de gerechtsdeurwaarder:
- dat er geen achterstallen zijn;
- het beslag daarna enkel geldt "naarmate de onderhoudsgeld vervallen";
- het beslag dan ook maar kan gelden voor het onderhoudsgeld dat vervalt in de maand waarin u geen loon ontvangt van uw werkgever;
- u aan de gerechtsdeurwaarder vraagt dat hij dit bevestigt aan de RJV.

Als hieraan geen gevolg wordt gegeven zou u een procedure moeten beginnen voor de beslagrechter. Ik vrees dat u dat meer kan kosten dan het voordeel dat u zou hebben.
Het alternatief is dan om geen onderhoudsgeld meer te betalen tot er zoveel onderhoudsgeld vervallen is dan vakantiegeld dat ingehouden werd, en u dus weer "effen" staat.

Terug naar “Echtscheiding”