Paasvakantie en weekend regeling

dvdkerck
Topic Starter
Berichten: 15

Paasvakantie en weekend regeling

#1 , 01 apr 2019 15:55

Hallo

Ik las hier al een paar berichten ivm vakanties, en sommige onduidelijkheden in een vonnis.

Ook hier bij ons dus. Het is binnenkort paasvakantie en niet alles even duidelijk. Het vonnis dateert van eind februari 2019.

De vader heeft een secundair verblijf toegekend gekregen van het kind
- tijdens schoolperiode: alle weekends behalve het eerste van de maand, met wissel op vrijdag en zondag om 17u.
- tijdens paasvakantie: eerste helft paasvakantie in onpare jaren, met wissel op vrijdag om 17u.

Nu valt toevallig eerste weekend en begin paasvakantie samen. Dat riskeert eindeloze sms en/of emails heen en weer te worden met de vader.
(Ik schrijf vanuit mijn rol als "stiefpapa" van het kindje van mijn vrouw)

Ik stel voor om de vader de vakantie te laten beginnen met kindje op vrijdag 5 april om 17u, kindje komt terug op vrijdag 12 april om 17 u.
Het laatste weekend van de vakantie blijft kindje bij de mama als compensatie voor het eerste weekend dat normaal bij haar zou geweest zijn.


Mag ik even weten wat men jurisch denkt van dergelijk voorstel?

Alvast bedankt
David

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 apr 2019 11:18

Het is zoals jullie er onderling in overeenkomen, aangezien er interpretatie mogelijk is...
In principe overschrijft de vakantieregeling de gewone regeling en moet er gekeken worden naar een gelijke verdeling van vakantiedagen, wat dus in deze zou uitmonden in:
- vader: vrijdag 5 april 17u tot vrijdag 12 april 17u (=7d)
- moeder vrijdag 12 april 17u tot vrijdag 19 april 17u (=7d)
- vader: vrijdag 19 april 17u tot zondag 21 april 17u (maar voor interpretatie vatbaar ter compensatie van weekend 1)
- ...

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 apr 2019 14:23

Met alle respect, maar ik denk dat hier weinig aan valt te interpreteren. Het is zoals Eliass schrijft in #2, met dat verschil dat er geen interpretatie is voor het derde punt. Het kind dient dan bij zijn vader te zijn.
Er is toch ook geen compensatie voor de vader voor het missen van het tweede weekend van de maand. En belangrijker, het vonnis legt geen compensatie regeling op.

Reclame

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 apr 2019 15:13

Met alle respect, maar ik denk dat hier weinig aan valt te interpreteren. Het is zoals Eliass schrijft in #2, met dat verschil dat er geen interpretatie is voor het derde punt. Het kind dient dan bij zijn vader te zijn.
Er is toch ook geen compensatie voor de vader voor het missen van het tweede weekend van de maand. En belangrijker, het vonnis legt geen compensatie regeling op.
Puur volgens het vonnis klopt dat volledig. Alleen zie ik graag nog mensen compromissen zoeken - waar dat mogelijk is.

kristin
Berichten: 204

#5 , 02 apr 2019 16:57

Volgens de site van de overheid, begint de paasvakantie op maandag. Dus 1e weekend van de vakantie valt niet onder de paasvakantie.

dvdkerck
Topic Starter
Berichten: 15

#6 , 03 apr 2019 09:42

Bedankt allen voor de reacties.
Ik heb ook even gesproken met een jurist in deze.

Volgens hem is de vakantie regeling prioritait ten opzichte van de weekend regeling.

Dit betekent concreet nu
- vader: vrijdag 5 april 17u tot vrijdag 12 april 17u (=7d)
- moeder: vrijdag 12 april 17u tot zondag 21 april 17u (=9d)

Dit onevenwicht wordt herstelt het volgende jaar, door de regeling pare en onpare jaren.
Volgend jaar blijft het kind langer bij de vader tijdens de paasvakantie.

Mvg.
David

Terug naar “Echtscheiding”