wat telt mee voor alimentatie?

Gebruiker36
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

wat telt mee voor alimentatie?

#1 , 31 mar 2019 14:11

Hey hey

We gaan scheiden, mijn toekomstige ex vrouw (eigenlijk zijn we gewoon samenwonend) vraagt een berekening van alimentatie. De jongste is 15 de oudste 18 en gaat werken. Wat telt mee voor de berekening van de alimentatie; loon? (netto of bruto??), vakantiegeld (???? telt dit wel mee? ik ga in de toekomst op vakantie met kids en betaal de vakantie en als zij op vakantie wil gaan dan moet zijn dat dan ook maar betalen? Moet ik mijn vakantiegeld voor een deel afstaan?? 13de maand??? moet ik die ook tellen??? Totnogtoe stonden kinderen bij mij ten laste, heeft dat ook invloed op vakatiegeld,...????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dvdkerck
Berichten: 15

#2 , 01 apr 2019 16:05

Beste

Op de website van de gezinsbond kan u heel wat info vinden.
Er is ook een tool om een de bereking te maken:
https://www.gezinsbond.be/Gezinspolitie ... fault.aspx

mvg

Gebruiker36
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 apr 2019 17:11

de notaris zegt dat er bij WETTELIJK SAMENWONENDEN (dus niet-gehuwden) toch wat andere regeltjes zijn. Zo zou vakantiegeld nie mee tellen in de berekening van alimentatie???

Reclame

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 apr 2019 10:40

De oudste zoon kan in zijn eigen inkomen voorzien, dus daarvoor is geen alimentatie meer te vorderen.
De jongste studeert nog veronderstel ik? Berekening van de eventuele alimentatie hangt af van een aantal factoren, zoals de verblijfsregeling, bijdrage in de bijzondere kosten van elk der partijen, inkomen van elke partij,... Zonder een inschatting te kunnen maken van al die factoren voor dit specifieke geval, komt het er op neer dat als alles in evenwicht is, er over het algemeen geen kinderalimentatie wordt gevorderd. Is er een verblijfsregeling 12/2 of een substantieel verschil in inkomen of ... dan wordt er een alimentatie berekend in verhouding tot die ongelijkheid.
Hetgeen uw notaris naar verwijst is waarschijnlijk de partneralimentatie, die bij wettelijk samenwonenden quasi niet meer wordt uitgesproken. Enkel nog bij huwelijken (en dan nog), beperkt tot het aantal jaren huwelijk.

Terug naar “Echtscheiding”